Sain tehtävänannon etsiä sota-ajan laulua, jossa lauletaan jotain siihen suuntaan, että "Oli kerran korpraali, Santeri nimeltään. Ei ollut käynyt Helsingissä…

Kysytty

Hei!

Sain tehtävänannon etsiä sota-ajan laulua, jossa lauletaan jotain siihen suuntaan, että "Oli kerran korpraali, Santeri nimeltään. Ei ollut käynyt Helsingissä koskaan eläissään." Etsinnässä olisi siis sanat / nuotit / äänite tällaisesta kappaleesta. Kappaletta etsivä asiakas piti kyllä myös mahdollisena, että kyseessä on rallatus, joka ei ole koskaan paperille / äänitykseen päätynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee laulu nimeltä Tukkijätkä Santeri, joka alkaa sanoilla:
"Oli tukkijätkä Lapissa, Santeri nimeltään, ei ollut käynyt Helsingissä koskaan eläissään."

Laulu löytyy nuottivihosta Meksikon pikajuna : sekä 13 muuta ratkiriemullista kuplettia. Tekijätietoja ei valitettavasti löytynyt - nuottijulkaisun alkuun on tosin tekijäksi merkitty Reino Helismaa, jonka esittämä kappale saattaisi siis olla.

Nuotin voi tilata kaukolainaksi mm. Tampereen pääkirjastosta.

2 ääntä

Kommentit

Tätini esitti toiveen saada tietää, mikä vanha laulu on kyseessä. Hän muistaa kuulleensa sen äidiltään tai joltain muulta, sävelenkin hän muistaa. Tässä ote sanoista:
"Otava on vartijana aamun ja illan, linnunrata kaarena avaruuden sillan.
Taivahat on hyvät, maailmat on syvät,päivän kulta tähkissä on riemujen jyvät.
Kuuttaret kulkevat sinikaaren teitä,päivänpojat ihanaiset etsivät heitä.
Tui tuli lulla, omasi on sulla, taivahat on hohteessa timantin ja kullan."