Sain suosituksen lukea Venäjällä ajoittain asuneen suomalaisen (?) naisen ruotsinkielellä mahdollisesti julkaistuja kirjoja,suomeksi käännettyjä myös.

Kysytty

Hei.Sain suosituksen lukea Venäjällä ajoittain asuneen suomalaisen (?)naisen ruotsinkielellä mahdollisesti julkaistuja kirjoja,suomeksi käännettyjä myös. Nainen kuvaa venäläisten asennoitumista elämään, mielenlaatua verrattuna suomalaisten tapaan suhtautua asioihin ym arjen tasolta lähestyttäviä asioita. Jos oikein muistan, etunimi oli kaksiosainen, sukunimi ruotsalainen... HOH, jopa annan haahuilevaa "tietoa". Kiinnostaisi vaan, kun olen lukenut vuosien varrella paljonkin venäläistä kirjallisuutta, tutustunut kulttuuriin myös tietopuolen kautta ja viimeksi esim Rene Nybergin Patriarkkoja ja Oligarkkeja tuli luettua, ja nyt olisi tarjolla taas uutta näkökulmaa. Vaan kun en onneton heti laittanut ylös saamaani vinkkiä ja pää on harva. Siksipä nyt laitan tämän kysymyksen, vaikka lähtökohdat tietää kyseisesistä kirjoista ovatkin näin hatarat. Kiitos kuitenkin kun on tämä väylä yrittää!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on suomenruotsalainen toimittaja ja kirjailija Anna-Lena Laurén. Hän on kirjoittanut viisi teosta Venäjästä ja sen naapurikansoista sekä yhden teoksen Peter Lodeniuksen kanssa Ukrainasta.

Lisää Anna-Lena Laurénista voit lukea vaikka Teos-kustantamon sivuilta:

https://www.teos.fi/Lauren+Anna-Lena

Anna-Lena Laurénin teosten saatavuuden pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa voit tarkistaa täältä:

https://www.helmet.fi/fi-FI

https://litteratur.sets.fi/forfattare/anna-lena-lauren-2/

2 ääntä

Kommentit

Anna-Lena Laurénin Venäjän-akkreditointia ei uusittu, joten tästä kesästä 2023 alkaen hän keskittyy entistä enemmän Ukrainaan työskennellen vuoroin Suomessa ja Ukrainassa.

Laurén jatkaa kahden lehden kirjeenvaihtajana: Hufvudstadsbladet (Suomessa) ja Dagens Nyheter (Ruotsissa). Hänen suomenkielisiä tekstejään on nähty ainakin Suomen Kuvalehdessä.