Sain sähköpostitse alla olevan viestin. Joululaulun sävelmällä kirjoittaja viittaa R. Raalan lauluun Köyhän lapsen joulukuusi. En löytänyt kysyttyä laulua…

Kysytty

Sain sähköpostitse alla olevan viestin. Joululaulun sävelmällä kirjoittaja viittaa R. Raalan lauluun Köyhän lapsen joulukuusi. En löytänyt kysyttyä laulua Fonosta enkä Violasta. Mistäköhän tämän laulun sävel voisi löytyä?

"Vielä muistui mieleeni vanha sävel ; Laulakaatte pienet linnut
köyhän pihapuussa, köyhä siitä riemuitsee, sen tuntis´ rintaluissa...
Vanha kuorolaulu ilm. myös kyseisestä Köyhälistön laulukirjasta,
joka oli ns. taskukokoa ilman nuotistoa.
Mielestäni tämän ja joululaulun sävel muistuttaa toisiaan, ja joulu-
laulun sävel on vähän "hakusessa". Olin pieni koululainen kun niitä
kuuntelin. Äiti harrasti myös kuorolaulua."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysytty laulu on Jean Sibeliuksen A. V. Forsmanin (Koskimies) sanoihin säveltämä "Tuule, tuuli leppeämmin", joka löytyy monesta laulukokoelmasta, mm. Suuren toivelaulukirjan osasta nro. 5.

Mainittu kohta on toisen säkeistön alusta, ja kuuluu sanatarkasti seuraavasti: "Laulakaa, te pienet linnut, köyhän pihapuissa, ilo köyhän ilmeneisi, tuntuis rintaluissa."

4 ääntä

Kommentit

Köyhän lapsen joulukuusen melodia EI ole sama kuin Tuule, tuuli leppeämmin. Kyllä ne vähän muistuttavat toisiaan... Minä olen kopioinut Köyhän lapsen joulukuusen nuotit jostain Lahden pääkirjastossa olevasta joululaulukirjasta. En muista mikä se oli, mutta muistaakseni vanha ja rähjäisen näköinen...