Sabja seeds suomeksi?

Kysytty

Sabja seeds suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sabja on hindinkielinen nimi Basilikalle. Löysin myös sivuston, jolla kerrotaan että:"Sabja Seeds or Sweet Basil or Tukmaria Seeds or Falooda Seeds"

Sweet basil kääntyy latinaksi Ocimum basilicum. Latinalisella nimellä löytyy suomeksi tietoa mm. Puutarhanetistä. Sivuston mukaan:"Basilika on miedon makuinen ja monille tuttu yrtti. Sen suuret ja pehmeät lehdet ovat joko vihreät, violetit tai viininpunaiset. Basilikasta on olemassa myös eri makuisia lajikkeita, esimerkiksi sitruunan tai kanelin makuista basilikaa; kanelibasilika omenaruokiin, jälkiruokiin ja juomiin. Sitruunabasilikassa tuoksuu ja maistuu voimakas sitruunainen aromi. Maustebasilikalta löytyy kymmeniä eri alalajeja ja satoja lajikkeita."

Hyötykasviyhdistyksen sivuilta löytyy kuvat ja tiedot tavallisimmista basilika-lajeista.

Netistä löytyy monia sivustoja, joissa kerrotaan basilikan siementen terveysvaikutuksista mm. https://www.healthline.com/nutrition/basil-seeds ja https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/food-news/what-are-sabja-seeds-and-why-they-have-suddenly-become-popular/photostory/68170201.cms

Tieteellisempää tutkimusta basilikan siementen terveysvaikutuksista löytyy Google Scholarin haulla. Esim. ANTIMICROBIAL, ANTIOXIDANT AND ANTICANCER SCREENING OF OCIMUM BASILICUM SEEDS

Suomeksi basilikan terveysvaikutuksista löytyy tietoa Askel terveyteen sivuilta. Tosin siemenistä ei siellä puhuta.