Saavatko kaikki esim. rikollisten kanssa työskentelevät opetusta narsisteista ja siitä, miten heidän kanssa toimitaan? Ovatko narsistit yksi hankalimmista…

Kysytty

Saavatko kaikki esim. rikollisten kanssa työskentelevät opetusta narsisteista ja siitä, miten heidän kanssa toimitaan? Ovatko narsistit yksi hankalimmista tapauksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aluksi pitäisi määritellä mitä tarkoitetaan narsistilla, mistä vaikuttaa olevan hieman eri näkemyksiä.

Väestöliiton sivulla kerrotaan, että Suomessa mielenterveyden häiriöiden luokittelujärjestelmä ICD-10 ei tunne narsistista persoonallisuushäiriötä. Väestöliiton tietojen mukaan Yhdysvalloissa käytössä olevassa tautiluokituksessa diagnoosi on, mutta oirekriteerit ovat kiistanalaisia. Tässä tautiluokituksessa ”narsistit ovat luonteenpiirteiltään yhtenäinen joukko, vaikka laaja tutkimusnäyttö puhuu narsismin monimuotoisuuden puolesta”.

Lähetin kysymyksesi Psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauermalle, jonka kokemuksen mukaan henkilön tunnistaminen ja diagnosointi narsistiksi on erittäin vaikeaa, ja narsismi-termiä käytetään summittaisesti ”leimakirveenä”. Lauerman käsitys on, että koulutus ei ole vankeinhoitoalalla systemaattista.

Kysyin asiaa myös Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksesta, josta kerrottiin, että "rikosseuraamusalan henkilökunta saa koulutusta yleisimmistä rikosseuraamusasiakkaiden mielenterveydenhäiriöistä, niiden tunnistamisesta sekä kohtaamisen haasteista." Koulutuskeskuksesta selvisi myös, että rikosseuraamusasiakkaiden yleisimpiin mielenterveydenhäiriöihin kuuluvat persoonallisuushäiriöt, joita on viimeisimmän laajan terveystutkimuksen mukaan todettu 67 % :lla asiakkaista ja joihin narsistinen persoonallisuushäiriö kuuluu. Asiakkaiden diagnostiikasta vastaa Rikosseuraamuslaitoksen vankiterveydenhuollon yksikkö.

Jälkimmäiseen kysymykseesi on myös vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, sillä, kuten koulutuskeskuksen vastaajakin arveli, tilanteiden haastavuus tai hankaluus on yksilöllisesti arvioitava.

Lähteet:

Psykiatrinen vankisairaala

Rikosseuraamusalan koulutuskeskus

Väestöliitto.fi https://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/mielenterveys-ja-parisuhde/miten-irtaudut-ja-selviydyt-suht/narsismin-tunnistaminen-on-vaike/