Saanko käyttää kirjassani toisen kirjailijan keksimää ja kirjassaan käyttämäänsä miljöötä ja henkilöitä ilman lupaa?

Kysytty

Saanko käyttää kirjassani toisen kirjailijan keksimää ja kirjassaan käyttämäänsä miljöötä ja henkilöitä ilman lupaa?

Vastaus

Vastattu

Tekijällä on tekijänoikeudet luomiinsa hahmoihin ja miljööseen. Tekijänoikeus on Suomessa voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta. Tämän jälkeen voi laillisesti käyttää toisen henkilön henkilöitä tai miljöötä. Esimerkiksi Sherlock Holmes -hahmon tekijänoikeudet ovat rauenneet, joten hänestä voi laillisesti kirjoittaa kuka vaan ja myös julkaista teoksensa.

Jos kirjoitat vain omaksi ja kavereiden iloksi, etkä aio sitä julkaista, puhutaan fanifiktiosta. Joillekin kirjailijoille fanifiktion kirjoittaminen heidän teoksistaan on suuri kunnianosoitus, eikä se haittaa heitä. Fanifiktiota julkaistaankin internetissä varsin paljon, eikä siitä ole nostettu oikeusjuttuja. Fanifiktiosta voi lukea vaikka seuraavat Ylen jutut: Fanifiktio koettelee tekijänoikeuksien rajoja ja Mitä jos? Mitä sitten? Fanifiktio jatkaa siitä, mihin kirja jäi.

Joissain tapauksissa tekijänoikeuksien haltija voi antaa oikeudet käyttää kirjailijan luomaa hahmoa toiselle kirjailijalle, tai jopa pyytää toista kirjailijaa kirjoittamaan tietystä hahmosta lisää. Esimerkiksi Sophie Hannah on jatkanut Agatha Christien luoman ikonisen salapoliisi Hercule Poirotin tutkimuksia omissa kirjoissaan.

Tekijänoikeuslakiin voi tutustua tarkemmin Finlex-palvelussa.