Saanko julkaista mainoksessa ottamani kuvan kameralla 1995 julkaistusta brittiläisestä taidekirjasta joka on kirjastossa lainattavissa?

Kysytty

Saanko julkaista mainoksessa ottamani kuvan kameralla 1995 julkaistusta brittiläisestä taidekirjasta joka on kirjastossa lainattavissa?

Vastaus

Vastattu

Kuvaa ei saa käyttää ilman kuvaajan tai kirjan tekijän lupaa. Valokuvan suoja-aika on 50 vuotta kuvanottovuoden päättymisestä. Taidekirjoilla on vielä pidempi suoja-aika, teoskynnyksen ylittävien valokuvateosten suoja-aika on aina 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä. Lisätietoja löytyy esimerkiksi sivustolta https://kuvasto.fi/kuvaoikeuksien-abc/.