Saan joiltakin kavereilta FB jakeluita joissa heillä on ensin # jonka jälkeen on lukuisa määrä eri asioita esim #hän, # leikki, #puisto jne... Mitä mahtaa…

Kysytty

Saan joiltakin kavereilta FB jakeluita joissa heillä on ensin # jonka jälkeen on lukuisa määrä eri asioita esim #hän, # leikki, #puisto jne... Mitä mahtaa tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

#-merkkiä, josta käytetään myös sanaa hashtag, käytetään aihetunnisteena. Jos julkaisussa olevaa aihetunnistetta #leikki painaa, voi nähdä muita Facebookin julkaisuja, joita kaverilistalla olevat henkilöt tai henkilöt joiden tili näkyy kaikille ovat kirjoittaneet. Aihetunnisteiden alkuperäinen tarkoitus oli auttaa löytämään itseä kiinnostavia julkaisuja. Nykyään ne ovat kehittyneet osaksi sosiaalisen median kielenkäyttöä, ja niitä saatetaan käyttää lauseenomaisesti (#tämä#on#esimerkkilause).

Lisää aiheesta voi lukea esimerkiksi Kielikellon artikkelista vuodelta 2018: https://www.kielikello.fi/-/kun-risuaidasta-tuli-hashtag
Aihetunnisteet otettiin käyttöön Facebookissa vuonna 2013: https://yle.fi/uutiset/3-6686562