Saako yksityisen tilin facebook päivityksestä ottaa screen shotin ja luovuttaa se kolmannelle osapuolelle?

Kysytty

Saako yksityisen tilin facebook päivityksestä ottaa screen shotin ja luovuttaa se kolmannelle osapuolelle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näin muotoiltuun kysymykseen on vaikea vastata tietämättä, tarkoitetaanko "yksityisellä tilillä" kysyjän omaa vai jonkun toisen tiliä. Oletan seuraavassa, että kysyjä tarkoittaa jonkun toisen ei-julkista tiliä.

Jos kysyjällä on laillinen pääsy mainitulle tilille, ei kuvaruutukaappauksen tekemiselle ja tuloksen luovuttamista kolmannelle osapuolelle voine pitää ainakaan lähtökohtaisesti laittomana. Kysymykseen "saako" liittyy toki myös moraalinen ulottuvuus, jolloin riippuu täysin kopion sisällöstä, onko sen levittäminen hyväksyttävää. Jos esimerkiksi kyseinen kolmas osapuoli on henkilö, jolta kopioidun tilin omistaja on kieltänyt pääsyn omalle tililleen, voidaan kopioinnin tuloksen luovuttamista pitää ainakin eettisesti kyseenalaisena. Toisaalta jos tilin omistaja ei ole erikseen vaatinut, ettei mitään hänen sivuiltaan saa kopioida ja jakaa edelleen, voi kysyjä ainakin vedota siihen, ettei ole sitoutunut mihinkään vaitioloon.

Jos  edelleen levitetty kuvaruutukaappaus sisältää jotain tilinomistajan yksityisyyden suojaan kuuluvaa tekstiä, dataa tai kuvaa, voi levittävä mahdollisesti syyllistyä myös yksityisyyden suojan rikkomiseen. Jos kysyjä arvelee, ettei tilin omistaja haluaisi tätä jatkolevitystä sallia, siitä olisi ehkä järkevää pidättäytyä.

Toisaalta kysymys on yksityisyyden suojassa tapahtuvasta toiminnasta, jossa eettisestikin kyseenalaisen toimen todistaminen tapahtuneeksi voisi olla hankalaa.

Heikki Poroila