Saako vanhoja alkuperäisiä suomalaisen elokuvan käsikirjoituksia myydä? Esimerkiksi Edvin Laineen tuntematon sotilas? Vai suojaako tekijänoikeuslaki myymistä?

Kysytty

Saako vanhoja alkuperäisiä suomalaisen elokuvan käsikirjoituksia myydä?
Esimerkiksi Edvin Laineen tuntematon sotilas?
Vai suojaako tekijänoikeuslaki myymistä?

Vastaus

Vastattu

Omistaja saa toki myydä omistamansa fyysisen kappaleen, vaikkapa käsikirjoituksenkin.

Teoksen / käsikirjoituksen sisältö on kuitenkin tekijänoikeuksien suojaamaa, eikä sitä saa käyttää tietyissä käyttötarkoituksissa ilman asianmukaista lupaa.

Lisätietoja kirjallisista tekijänoikeuksista esimerkiksi Sanaston sivuilta.