Saako Turun kaupunginkirjaston koneille ladata taitto-ohjelma Scribuksen? Scribus on vapaan lähdekoodin taitto-ohjelma niin Linuxille, Macille kuin…

Kysytty

Saako Turun kaupunginkirjaston koneille ladata taitto-ohjelma Scribuksen? Scribus on vapaan lähdekoodin taitto-ohjelma niin Linuxille, Macille kuin Windowsillekin. Haluaisin saada tietää voiko ihmisiä ohjata käyttämään kirjaston palveluita, koneita, jos he haluavat käyttää Scribusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston käyttösäännöissä kielletään ohjelmien asentaminen asiakaskoneille. Kielto perustuu siihen, että työasemien ylläpito kävisi työlääksi, mikäli niille asennettaisiin paljon erilaisia ohjelmia. Myös tietoturvanäkökohdat täytyy tässä kohdin ottaa huomioon. Lisäksi useat ohjelmat vaativat asentuakseen järjestelmänvalvojan oikeuksia, joita ei kirjaston työntekijöillä ole.

Asiakastyöasemien kokoonpanoa ollaan parhaillaan suunnittelemassa uusiksi, ja tässä yhteydessä tullaan harkitsemaan myös ehdottamaasi ohjelmaa tai vastaavaa sovellusta.

4 ääntä

Kommentit

Portable Scribuksen voi ladata koneelle ilman järjestelmänvalvojan oikeuksia. Portable Scribusta ei tarvitse asentaa, mikäli ohjelmapaketin purkamista ei asennukseksi katsota. Scribus ei uhkaa järjestelmän tietoturvaa millään tavalla. Jos teillä on Scribuksen asentamisesta tai soveltuvuudesta tällaiseen käyttöön kysymyksiä, vastailen mielelläni niihin.

terv. Riku
http://blogi.tsoots.fi/