Saako skootterilla kyydittää alle 10 vuotiasta lasta jos se on rekisteröity kahdelle ja pitääkö tällä lapsella olla jotain erityisiä turvavarusteita?

Kysytty

Saako skootterilla kyydittää alle 10 vuotiasta lasta jos se on rekisteröity kahdelle ja pitääkö tällä lapsella olla jotain erityisiä turvavarusteita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 39 § 2. momentissa sanotaan, että kaksipyöräisellä mopolla (L1e-luokka) saa kuljettaa yhtä matkustajaa matkustajalle varatulla paikalla, jos ajoneuvo on rekisteröintitodistuksen mukaan tarkoitettu matkustajan kuljettamiseen, tai enintään kymmenvuotiasta lasta, jos lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset. Tieto löytyy FINLEX -tietokannasta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 sekä Suomen laki 2008 2. osasta Vi 229 sekä Tieliikenteen käsikirjasta 2009 sivulta 172. Myös Liikenneturvan sivulla on vastattu vastaavanlaiseen kysymykseen http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/mopoilu.php?we_objectID=2145