Tietoa viljankorjuusta elokuussa 1948 Tohmajärvellä?

Kysytty

Saako mistään tietoa viljankorjuusta elokuussa 1948 Tohmajärvellä?

Vastaus

Vastattu

Luultavasti noin tarkasti määriteltyä tietoa ei löydy oikein mistään. Sopivia muistelmiakaan nimenomaan Tohmajärveltä ei osunut hakuihini. Arvelisin kuitenkin, ettei viljankorjuu ollut niin kovin erilaista Tohmajärvellä kuin yleisesti Suomessa, joten kenties seuraavista maatalouden yleishistorioista voisi löytyä hyödyllistä tietoa:

  • Suomen maatalouden historia. II : Kasvun ja kriisien aika 1870-luvulta 1950-luvulle / toimittanut Matti Peltonen
  • Suomen talonpoika 800-2010 / Pentti Viita
  • Suomen talonpoika kautta aikojen / Eino Jutikkala
  • Suomen talonpojan historia / Eino Jutikkala
  • Talonpoika toimessaan : Suomen maatalouden historia / Jari Niemelä

Tohmajärvestä on kirjoitettu myös historia:

  • Vanhan Tohmajärven historia / Jaana Juvonen

Toisaalta jos kaipaat tarkempaa muistitietoa, kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä Tohmajärvi-seuraan. Sen yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.tohmajarviseura.fi/yhteystiedot/. Seura näyttää pitävän useita museoitakin, joten siellä saattaisi olla myös paikkakunnan historian tuntemusta.