Saako listaa kotimaisesta pyöräilyaiheisesta kertomakirjallisuudesta? Jo löydetyt teokset: Pakkanen, Jukka:Viimeinen kilometri Koivisto, Sesse: Säröjä…

Kysytty

Saako listaa kotimaisesta pyöräilyaiheisesta kertomakirjallisuudesta?
Jo löydetyt teokset:
Pakkanen, Jukka:Viimeinen kilometri
Koivisto, Sesse: Säröjä lasitalossa
Kojo, Raimo O: Syysmatka Suomessa
Haanpää, Pentti: Muistimerkintöjä vuosilta 1925-1939
Envall, Markku: Synnyttämässä ja muita esseitä
Tapper, Harri: Pitkäsuisten suku
Paasilinna, Erno: Kotiseudulla ja vierailla mailla
Hietamies, Heikki: Naisten Talvi
Envall, Markku: Polkupyörällä ajamisen taito
Luoma, Heikki: Valtatie 13
Häyrinen, Vesa: Tapaus pyöräilijä
Tuuri, Antti: Elämä isänmaalle
Paloheimo, Matti: Matkamiehen muistelmat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaunokirjallisuuden sisällön kuvailu ei vielä ole kattavaa varsinkaan vanhemman kirjallisuuden osalta, joten täydellistä luetteloa on vaikea saada aikaan. Tässä kuitenkin täydennystä luetteloonne. Otin mukaan myös matkakertomuksia ja esseekokoelmia, koska niitä on myös alkuperäisessä luettelossanne. Joissakin teoksissa pyöräily on keskeisemmässä roolissa kuin toisissa.

Fischman, Bernard: Tarina miehestä, joka ajoi 10-vaihteisella polkupyörällä kuuhun(1979).
Johnson, Uwe: Kolmas kirja Achimista (1966).
Deforges, Regine: Sininen polkupyörä (1984).
Pakkanen, Jukka: Sadasosasekunti : urheiluesseitä (1992).
Pakkanen, Jukka: Stadika ja Dolomiitit, (1998).
Laitinen, Päivi: Puujumalan juurella : pyöräretkellä Uudessa-Seelannissa (2005).
Laitinen, Päivi: Myötätuuli mukanasi : pyöräretkellä Irlannissa (2002).
Virtanen, Keijo: Tielle tuuleen : matkakertomuksia (1999).

Novelleja ym. juttuja:
Aho, Juhani: Pyöräraivoilija (Kootut teokset 10, 1947)
Doyle, Arthur Conan: Yksinäinen polkupyöräilijä (mm. teoksessa: Sherlock Holmesin seikkailut I-II, 1988).
Haanpää, Pentti: Lehtorin pyöräretki ja Pyöräurheilija Saikansalo (teoksessa Heta Rahko korkeassa iässä, 1947).
Kianto, Ilmari: Polkupyörällä kotiin (teoksessa Nuoren miehen kädestä, 1904).
Kolkkala, Väinö: Polkupyörä (teoksessa Kotitanhuoilta, 1926).
Lehtimäki, Konrad: Pyöräilijä (teoksessa Jännittäviä hetkiä, 1925).
Nortamo, Hj.: Palomäe Anselmim bolkpyär (teoksessa Meripurakoj ja maamyyri, 1925).
Samulinen, Mikko: Pyörämiesten asia (teoksessa Keltainen varis, 1978).

7 ääntä

Kommentit

Pyörä on ylivoimainen kulkupeli kaupungissa ja pidemmilläkin matkoilla: äänetön, saasteeton, terveyttä suosiva ja aina parkki valmiina lähellä pääovea, minne sitten meneekin. Invaliditeettini vuoksi joudun turvautumaan 3-pyöräiseen kulkuneuvoon ja toivoisin parempia pyöräilyteitä, joissa kallistukset ovat kohdallaan eikä niin paljon paikkoja ja railoja, jotka ikävästi jyskyttävät.