Saako kirjastosta lainatun CD-levyn kopioida tai siltä äänittää digitaalisen tiedoston? Kirjastosta lainattavia nuotteja ilmeisesti saa kopioida omaan käyttöön.

Kysytty

Saako kirjastosta lainatun CD-levyn kopioida tai siltä äänittää digitaalisen tiedoston? Kirjastosta lainattavia nuotteja ilmeisesti saa kopioida omaan käyttöön.

Vastaus

Vastattu

Suomen tekijänoikeuslain 12 §:n mukaan julkistetuista teoksista eli esimerkiksi CD-levystä saa valmistaa muutaman kappaleen yksityiseen käyttöön. Kopiointi ei edellytä teoksen omistamista, joten kopioida voi myös lainaksi saatua aineistoa. 50 a §:n mukaan ei kuitenkaan tehokasta teknistä suojausta ei saa kiertää kappaleiden valmistamiseksi vaan ainoastaan katsomista tai kuuntelemista varten.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlexistä osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Hyviä tekijänoikeutta käsitteleviä teoksia ovat Heikki Poroilan ”Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa” (BTJ Kirjastopalvelu, 2006) ja Pirkko-Liisa Haarmannin ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005).

Tekijänoikeuslain mukaan julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityiseen käyttöön ja kappaleen valmistamisen saa myös antaa ulkopuolisen suoritettavaksi, mutta ei kuitenkaan esim. sävellysteoksen kappaleen valmistamista. Oikeus kappaleen valmistamiseen yksityiseen käyttöön on vain fyysisillä henkilöillä, ei yhteisöillä. Näin ollen kirjasto tai kirjaston henkilökunnan jäsen ei voi kopioida puolestasi pyytämääsi nuottia, mutta voit itse kopioida nuotin omaan käyttöösi.

Lähteet:

Poroila, Heikki: Tekijänoikeus ja kirjastot (BTJ Kirjastopalvelu, 2006, s. 38-39, 73-76, 102-103, 182-183)