Saako kirjastosta lainata väitöskirjoja? Ellei niin miten niitä voi saada luettavakseen?

Kysytty

Saako kirjastosta lainata väitöskirjoja? Ellei niin miten niitä voi saada luettavakseen?

Vastaus

Vastattu

Yliopistokirjastoista saa yleensä lainata myös väitöskirjoja. Voit hakea niitä esim. Finna haulla tai Melindan tarkennetulla haulla. Myös Frank monihaulla löytyy kätevästi väitöskirjaaineistoa.

Hakusanalla väitöskirja ja rajaamalla kirjamuotoiseen aineistoon, löytyy jo Melindasta 366334 viitettä eli jonkinlainen rajaaminen, esim. kieli ja aihe, olisi hyväksi.

yleiset kirjastot tarjoavat myös väitöskirjoja. Esim. Vaskikirjastojen haulla löytyy 3307 väitöskirjaa.

Osa väitöskirjoista on myös vapaasti netissä luettavissa. Ulkomaisia väitöskirjoja löytyy helposti  esim. Google scholar haulla.

Kirjastosta voi aina pyytää apua, jos sopivaa aineistoa ei löydy helposti.