Saako kirjaston musiikkiäänitteitä ja dvd-levyjä kopioida omaan käyttöön? Kiitos vastauksesta etukäteen.

Kysytty

Saako kirjaston musiikkiäänitteitä ja dvd-levyjä kopioida omaan käyttöön? Kiitos vastauksesta etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äänitteitä saa kopioida omaan käyttöön. DVD-tallenteitten kopioiminen on kiellettyä.

19 ääntä

Kommentit

Kannanotto DVD-levyn kopioimisesta ei ole lainmukainen.

Tekijänoikeuslaki kieltää vahvan suojakeinon kiertämisen ja kiertomenetelmän levittämisen. Eri oikeusasteissa on käyty keskustelua DVD-levyjen käyttämän CSS -suojauksen vahvuudesta, mutta KKO ei ole antanut asiasta ennakkopäätöstä. Se, onko CSS -suojaus lain silmissä vahva vai ei, ei se vaikuta millään tavoin DVD-levyn kopiointiin koska kopiointi ei vaadi CSS -suojauksen kiertämistä. DVD-levy on vain joukko bittejä jotka voidaan helposti kopioida sellaisenaan ilman minkäänlaisten suojakeinojen kiertämistä. Erityisesti on huomioitava, että lainvalmistelussa on todettu että joissain levyissä mahdollisesti oleva aluerajoitus ei ole lain tarkoittama vahva suojakeino.

Käyty keskustelu onkin siten käyty oikeustapauksen ympärillä joka käsitteli sananvapauskysymyksiä CSS -suojauksen purkualgoritmin levityksessä; eikä kyseenalaistanut voimassaolevaa tekijänoikeuslakia joka yksikäsitteisesti sallii (muiden kuin tietokoneohjelmien) kopioinnin yksityiseen käyttöön laillisista lähteistä (kuten kirjastot).

Koska kysymys on käytännönläheinen ja vaikuttaa useille ihmisille kirjaston käyttöön jokapäiväisessä elämässä (esim lastenohjelmia sisältävien DVD-levyjen kopiointi), toivoisin että kirjasto korjaisi vastauksensa lainmukaiseksi. Tämä on erityisen tärkeää, koska tekijänoikeuslaki on niin laaja että ei voida olettaa keskiverto kirjastonkäyttäjän tuntevan sen sisältöä ja sitä sivuavia oikeuden ratkaisuita.