Saako kirjankustantaja teettää kustantamastaan kirjasta myös äänikirjan ilman erityista sopimusta? Edellyttääkö äänikirjan teko lupaa kirjailijalta?

Kysytty

Saako kirjankustantaja teettää kustantamastaan kirjasta myös äänikirjan ilman erityista sopimusta?
Edellyttääkö äänikirjan teko lupaa kirjailijalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 2 § antaa tekijälle ”yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen”. Tekijä voi sitten solmia kustantamon kanssa kustannussopimuksen, jolla luovutetaan oikeus kirjan julkaisemiseen tietyssä muodossa (painettuna, äänikirjana, e-kirjana. Äänikirjat voidaan sopimuksessa myös sisällyttää osaksi sähköisten julkaisujen kategoriaa.

Joka tapauksessa äänikirjan tuottaminen edellyttää siis kustantajalta kirjailjan lupaa ja asianmukaista sopimusta. Poikkeuksena on Tekijänoikeuslain 17 § maininta "laitoksista, joilla on oikeus ääntä tallentamalla valmistaa julkaistusta kirjallisesta teoksesta kappaleita näkövammaisille ja muille, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi käyttää kirjoja tavanomaisella tavalla". Saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus Celia tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa, mm. äänikirjoina ja pistekirjoina. Celialla on siis poikkeuslupa valmistaa asiakkaidensa käyttöön ääniteversio mistä tahansa painetusta kirjasta. Tällöin kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto tilittää kirjailijalle korvauksen teoksen käytöstä.

Lähteet:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404
http://www.kirjailijaliitto.fi/kirjailijalle/kustannussopimus-ja-muut-s…
https://www.sanasto.fi/korvauslajit/