Saako kahvilassa myydä marenkikakkua nimellä Ellen Svinhuvudin kakku?

Kysytty

Saako kahvilassa myydä marenkikakkua nimellä Ellen Svinhuvudin kakku? Onko se edelleen rekisteröity tuotenimi, jota ei saa käyttää muut kuin Billnäsin ruukki? Saako samanlaista kakkua myydä muulla nimellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ellen Svinhuvudin kakku on nimitys kakulle, joka on tehty presidentti Svinhuvudin puolison idean mukaan. Kakkua voi hyvin valmistaa omaan käyttöön, mutta sen myyminen Ellen Svinhuvudin kakku - nimellä vaatii luvan. Kakun reseptejä löytyy verkosta monia. https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/89318/Ellen%20Svinhufvudin%20kakku/

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/d2bbba0f-b47e-483e-8c17-75b12d4552f6

Kakusta ja sen nimestä kerrotaan: "Ellen Svinhufvudin kakku on Ellen Svinhufvudin, Suomen kolmannen presidentin Pehr Evind Svinhufvudin puolison, mukaan nimetty kakku. Ellen Svinhufvud loi myös käsitteen "Maan äiti". Hän piti erityisesti Oy Stella Konditoria Ab:n mantelimarenkikakusta ja tarjosi sitä myös mielellään presidentinlinnan vieraille. Stella Konditoriasta kysyttiin, voisivatko he nimetä kakun presidentin rouvan mukaan. Lupa myönnettiin, ja niin kakku sai nimensä. Ellen Svinhufvudin kakusta tuli Stella Konditorian suosituin kakku. Kotikokki-lehti julkisti kakun reseptin sivuillaan vuonna 1956. Stella Konditoria esitteli siinä ykköstuotteensa, jotta maaseuduillakin asuvat voisivat itse valmistaa tätä kakkua.

Stella Konditoria rekisteröi kakun tuotenimen Ellen Svinhufvudin kakku vuonna 1994. Stockmann lopetti Stella Konditorian rekisteröimän kakun myynnin ja alkoi tarjota asiakkaille omaa Sans Rival -mantelikakkua markkinointilauseella ”Sans Rival -kakku, Perinteisen Sans Rival -kakun resepti on peräisin 1900-luvun alusta. Tätä klassikoksi muodostunutta herkullista kakkua on tarjoiltu jo mm. presidentin rouvan Ellen Svinhufvudin kahvipöydässä.

Asiasta alkoi oikeudenkäynti, jonka Stella Konditoria voitti. Markkinointioikeus kielsi markkinoimasta Sans Rival -kakkua siten, että se ei erotu tarpeeksi Ellen Svinhufvudin kakusta ja että sitä olisi tarjoiltu jo muun muassa Ellen Svinhufvudin kahvipöydässä. Kiellon tehosteeksi markkinaoikeus asetti 250 000 euron uhkasakon. Koska Stockmannin tilaukset olivat muodostaneet kolmasosan Stella Konditorian tuloista, konditoria meni konkurssiin, kun tilaukset loppuivat. Kakun oikeudet siirtyivät Raaseporissa toimivalle Billnäsin ruukin omistajalle Management Events -yhtiölle" https://fi.wikipedia.org/wiki/Ellen_Svinhufvudin_kakku

Tavaramerkkitietokannan mukaan Ellen svinhuvudin kakku on rekisteröity tuotemerkki Billnäsin ruukilla ja Karl Fazer oy:lle. Muita samantapaisia nimiä on myös rekisteröity.

https://epalvelut.prh.fi/web/tietopalvelu/haku?p_p_id=trademarksearchportlet_WAR_trademarknisportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_trademarksearchportlet_WAR_trademarknisportlet_myaction=searchTrademarks#results

Billnäsin ruukki myy kakkua myös moniin kauppoihin pääkaupunkiseudulla.

http://www.ellenkakku.fi/fi/myyntipisteet.html