Saako e-aineistoa "kaukolainata"? Esim. e-kirjat, jos niitä ei ole oman kirjaston kokoelmissa, mutta ne löytyy jonkun toisen kirjaston kokoelmista, voiko niitä…

Kysytty

Saako e-aineistoa "kaukolainata"? Esim. e-kirjat, jos niitä ei ole oman kirjaston kokoelmissa, mutta ne löytyy jonkun toisen kirjaston kokoelmista, voiko niitä silloin lainata sieltä? Ymmärtääkseni e-aineiston lainausta ja levitystä koskee ihan omat säännökset, onko tietoa mistä niistä pääsisi lukemaan tarkemmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen e-kirjoja voi lainata jokainen, jolla on Helmet-kirjastokortti ja PIN-koodi. Kortin saa, jos on osoite Suomessa. Lainaus muualtakaan Suomesta ei siis ole perinteisen kaukolainauksen tapaan kirjastojen välistä. Ohjeet lainaukseen löytyvät Helmetin ohjeista kohdasta Muita ohjeita:

http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k

Muutamista Helmet-kirjastoista voi myös lainata e-kirjojen lukulaitteen. Niitä on toistaiseksi vain joitakin, eikä niitä lähetetä kirjastosta toiseen edes saman kaupungin sisällä. Lukulaitteisiin on ladattu valmiiksi tekijänoikeuksista vapaata aineistoa, lähinnä klassikoita. Lainaaja voi itse ladata laitteeseen aineistoa, mm. Helmet-kirjastojen kautta löytyviä e-kirjoja. Kun lukulaite palautetaan kirjastoon, siitä tyhjennetään asiakkaan sinne lataama aineisto. Myös lukulaitteen lainaaja tarvitsee siis Helmet-kortin. Täältä tietoa Helsingin kaupunginkirjaston lukulaitteiden lainauksesta:

http://www.lib.hel.fi/Page/28260a68-aa56-41c8-9061-30d450cb37e6.aspx?gr…

E-kirjat ja lukulaitteet varmastikin yleistyvät ajan myötä, ja mm. lainausoikeuksista keskustellaan paljonkin. Äskettäin aiheesta julkaistiin artikkeli Kirjastolehdessä. Sen verkkoversion voi lukea täältä:

http://kirjastoseura.kaapeli.fi/etusivu/lehti/sisallys?modeyksi=yksi&te…