Ruotsalaisen Hjalmar Söderbergin teoksessa Doktor Glas on seuraava kohta: ”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå…

Kysytty

Hei! Ruotsalaisen Hjalmar Söderbergin teoksessa Doktor Glas on seuraava kohta:

”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva
människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet
och vill kontakt till vad pris som helst."

Osaatteko sanoa miten tämä kohta kuuluu suomeksi? Teoksen on suomentanut Kyllikki Villa nimellä Tohtori Glas (Gummerus).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllikki Villa on suomentanut tämän luvun 11. heinäkuuta lopusta löytyvän kohdan seuraavasti:

"Ihminen haluaa saada osakseen rakkautta, sen puutteessa ihailua, sen puutteessa pelkoa, sen puutteessa inhoa ja halveksuntaa. Hän haluaa herättää toisissa ihmisissä jonkinlaista tunnetta. Sielu kavahtaa tyhjiötä ja haluaa kosketusta mihin hintaan hyvänsä." (s. 93)