Ruokintapaikalleni on ilmestynyt kummia tiaisia ne ovat kuin talitiaisia mutta niillä on hyvin vaaleankeltainen vatsa ja musta rintajuova puuttuu rakenteeltaan…

Kysytty

Ruokintapaikalleni on ilmestynyt kummia tiaisia ne ovat kuin talitiaisia mutta niillä on hyvin vaaleankeltainen vatsa ja musta rintajuova puuttuu rakenteeltaan sirompia kuin talitiaiset ovatko ne talitiaisnaaraita,nuoria yksilöitä,kumma värimuunnos vai onko ne jotain muuta?? Jos ne on värimuunnos niin kuinka yleinen se on? Mistä se johtuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selostuksesi ulkonäöstä viittaisi eri tiaislajiin kuin talitiainen. Ne voisivat olla kuusitiaisia tai hömötiaisia. Molemmilla on hieman kellertävä vatsa ja musta juova puuttuu. Ovat myös pienempiä kuin talitiaiset.

Tällä sivustolla on hyvät kuvat tiaisista: http://www.tunturisusi.com/tiaiset/

Viime vuonna ilmestyi kirja tiaisista: Andreas Tjernshaugen: Tiaisten salattu elämä. Atena 2016.