Runossa, jota etsin, toivotaan runon lukijalle mm. veljeni Leijonamielen rohkeutta ja Peppi Pitkätossun iloisuutta jne.. Mutta en vain tiedä, mistä runon…

Kysytty

Runossa, jota etsin, toivotaan runon lukijalle mm. veljeni Leijonamielen rohkeutta ja Peppi Pitkätossun iloisuutta jne.. Mutta en vain tiedä, mistä runon löytäisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahtaisikohan olla kyse Anja Snellmanin tekstistä, tosin ei runosta vaan proosasta? Snellmanin teoksessa "Paratiisin kartta" (1999) kirjan päähenkilö, opettaja Raakel, pitää luokalleen ensimmäisen kesäloman jälkeen syyslukukauden alkajaisiksi puheen, joka alkaa näin: "Joonatan Leijonamielen rohkeutta, sitä haluaisin antaa teille. Vaahteramäen Eemelin elämäniloa, että mitään ei kannata liikaa murehtia etukäteen, asiat otetaan sellaisina kun ne tulevat ja sitten toimitaan, tehdään mitä voidaan."

Puhe jatkuu ja siinä mainitaan muitakin lastenkirjallisuuden tärkeitä hahmoja, myös Peppi Pitkätossu nurinkuisuudessaan. Kokonaisuudessaan puhe löytyy "Paratiisin kartan" sivuilta 45 - 46.

Lähde:
Anja Snellman: Paratiisin kartta (1999)