Runo Vastavirtainen akka

Kysytty

Runon nimi Vastavirtainen akka.
Alkaa näin "Oli kerran ukko akka, toinen jaaritella jouti, ukko kulki myötävirtaa, akka vastavirtaa souti"........en muista väliosaa, mutta loppu on "hullu mies käyt väärään suuntaan, ethän noin voi löytää akkaa...näin mä surman saaliin saankin, akka kulkee vastavirtaan ehkä vielä kuoltuaankin."
Mistähän kirjasta löytyy runo kokonaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen kansansatu Vastavirran akka inspiroi Larin-Kyöstiä sepittämään runon Vastavirtainen akka. Se löytyy esimerkiksi runoilijan 75-vuotisjuhlan kunniaksi julkaistusta valikoimasta Lausujan runoja (Gummerus, 1948) ja peruskoulun äidinkielen lukukirjasta Kirjallisuuden avain. 7 (Weilin + Göös, 1986). Kaikkia Larin-Kyöstin alkuperäisiä runokokoelmia ei käytettävissäni ollut, joten valitettavasti en pystynyt paikantamaan, missä kokoelmassa runo on alun perin ilmestynyt.