Otsikko
Runoissa väärä tekijä

Kysytty

Runojani julkaistiin yhdessä kirjassa tietämättäni toisen ihmisen toimesta, joka oli kirjan toimitustiimille antanut runot ominaan. Kirjan uusi painos oli ehditty painaa, kun asiaa selvittelin toimittajatahon kanssa ja kreditointi runoista minulle tehtiin irrallisella paperilipareella. Monissa kirjastoissa kirjasta taitaa olla lähinnä ekaa painosta, sellainen minullakin oli lainassa, kun omat tuotokseni bongasin, eikä tätä yhtä liparetta ole heillä. Onko iso rikos kirjoittaa itse kirjaan oma nimi? Tai lisäisivätkö kirjastoissa kirjaan kreditoinnin pyynnöstäni?

Vastaus

Vastattu

Heti aluksi täytyy todeta, ettemme ole juridiikan asiantuntijoita, joten tämä vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella. Siksi vastausta ei kannata pitää minään pätevänä oikeudellisena arviona.

Kirjasto ei sinänsä jälkikäteen lisäile kirjaan tekstiä, eivätkä asiakkaatkaan saisi kirjoitella kirjoihin mitään ylimääräistä. Joskus kuitenkin saatetaan virheiden korjauksia lisätä jälkikäteen juuri kirjaan liimattavalla paperilla. Sellaisten korjausten pitäisi tulla kuitenkin virallisesti kustantajien ja kirjaston kirjavälittäjien kautta. Kirjasto ei ole kirjassa esiintyvistä virheistä kuitenkaan vastuussa vaan kustantaja.

Toisinaan koko kirjakin saatetaan vetää pois kirjastosta, jos siihen on tullut vakava virhe. Muistan esimerkiksi joskus taannoin sienikirjan, johon oli tullut väärää tietoa, joka olisi voinut aiheuttaa vaaratilanteita sienestäjien tunnistaessa myrkyllisiä sieniä väärin. Kustantaja saattaa tällaisissa tapauksissa ottaa uuden, korjatun painoksen kirjasta ja korvata kirjastosta poistetut kirjat sillä.

Tekijänoikeuslain 3 §:n mukaan tekijällä on oikeus saada nimensä näkyviin: ”Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii.” Jos siis toisin toimitaan, syyllistytään laittomaan tekoon. Silloin tekijä voi vaatia korvausta luvattomasta käytöstä. Huomattavasta vahingosta voi olla seurauksena jopa tuomitseminen rikoslain mukaisesta tekijänoikeusrikoksesta, josta voi saada jopa vankeutta, mutta tekijänoikeuslain mukainen tekijänoikeusrikkomus on todennäköisempi tulkinta tällaisesta kuitenkin melko pienestä.

Luonnollisesti asiasta olisi paras sopia kustantajan ja tekijän välillä. Jos kuitenkaan sopua ei löydy, on aina mahdollisuus ryhtyä oikeustoimiinkin asiassa. Jos olet liittynyt Sanastoon (https://www.sanasto.fi), voit saada ongelmatilanteissa apua sieltä.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#L7P56a. Rikoslakia puolestaan voi lukea osoitteessa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001.