Rosa Liksom.Everstinna Kerroin kirjastossa, että kirjan käsittelemä päähenkilö olisi Annikki Kariniemiemi. Kyseessä voi kuitenkin olla Annikin sisar,…

Kysytty

Rosa Liksom.Everstinna
Kerroin kirjastossa, että kirjan käsittelemä päähenkilö olisi Annikki Kariniemiemi. Kyseessä voi kuitenkin olla Annikin sisar, Rovaniemen yhteislyseon rehtoti Regina Kariniemi. Siisareni kävi Rovaniemen Yhteislyseota vuosina n. 1965-1970.
Voisiko kirjailijalta tiedustella jossakin tilaisuudessa, kumpi Kariniemen sisarista olisi ollut päähenkilön esikuvana. Molemmat lienevät jo kuolleet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rosa Liksomin Everstinnaa ei vielä ole fyysisenä kappaleena näkynyt kirjastossa, vaikka se tilattu onkin.

Jo julkaistut arvostelut ja kuvaukset mainitsevat päähenkilön muistuttavan kohtaloltaan kirjailija Annikki Kariniemeä.

Esim. Suvi Ahola Helsingin Sanomissa 10.9."Paljon tästä käy yksiin Annikki Kariniemen elämän kanssa. (--) Vaikka Kariniemi on selvästi Liksomin innoitus, yhtä lähellä päähenkilöä on Kreisland-romaanin (1996) Impi Agafiina".

Kyseessä ei siis ole varsinaisesti Kariniemen elämäkerta, hän on toiminut ainoastaan teoksen innoittajana. Samaa aihetta Liksom käsitteli jo 2014 Topi Mikkoselle kirjoittamassaan esityksessä Lapin punaiset hanget.

5 ääntä

Kommentit

"Everstinna" = everstin vaimo. Annikki Kariniemi-Willamo oli naimisissa upseerin kanssa. Regina-sisar oli naimaton.

Viola Kariniemi-Kuistio kertoo muistelmissa "Kaulusköyhälistöä" omasta urastaan, mutta mainitsee myös sisaret.

Uusi Rovaniemi -lehti 25.11.2017: Rosa Liksom halusi kirjoittaa fasismista ja käytti Annikki Kariniemen elämää romaaninsa kehyksenä. Kirjailija oli tuttu vieras Rosa Liksomin (Anni Ylävaaran) lapsuudenkodissa Ylitorniolla. - - Everstinna ei ole Kariniemen elämäkerta; hänen elämänsä on ollut kehys, jonka Liksom on täyttänyt fiktiivisellä aineistolla. "Kaikki kirjan tapahtumat eivät ole tapahtuneet oikeasti, mutta olisivat voineet tapahtua." Annikki Kariniemi-Willamo puolestaan kirjoitti omaelämäkerrallisen romaanin Erään avioliiton anatomia.