Romaaneissa on monesti mainittu olemassa olevia paikkoja. Pitääkö niitten olla aina "todenmukaisia", vai voiko ensim. jossain mielikuvitusromaanissa mainita…

Kysytty

Romaaneissa on monesti mainittu olemassa olevia paikkoja. Pitääkö niitten olla aina "todenmukaisia", vai voiko ensim. jossain mielikuvitusromaanissa mainita tällaisia, ja niissä romaanin tapahtumissa käytäisiin. Niissä paikoissa voi kai mainita myös sellaisia asioita, joissa ei oikeasti ole. En kuitenkaan ole havainnut romaaneissa mainintaa, etä nämä paikat. tapahtumat tms. olisivat kuvitteellisia.

Vastaus

Vastattu

Kuvitteellisten eli fiktiivisten henkilöiden, tapahtumien ja maailmojen luominen kielen avulla on yksi kaunokirjallisuuden ominaispiirteistä. Vaikka kirjailijat käyttävät teoksissaan todellisuuteen kuuluvia aineksia, fiktiolle ei voida asettaa samanlaisia totuudenmukaisuuden vaatimuksia kuin tietokirjallisuudelle. Olemassa olevat paikat ja todelliset henkilöt romaaneissa voivat poiketa siitä millaisia ne ovat todellisuudessa, ilman, että sitä erikseen mainitaan. Romaanit ja muut kaunokirjalliset teokset ovat epäluotettavia, mutta fiktiivisyyden perustana olevan monimutkaisen sopimuksen mukaisesti suhtaudumme fiktiiviseen esitykseen ikään kuin se olisi totta, vaikka emme tiedä, onko se totta vai ei.

Kaunokirjallisessa tekstissä ei välttämättä ole ilmiselviä fiktiivisyyden tunnusmerkkejä. Romaani voi muistuttaa asiallista raporttia, asiakirjaa, dokumenttia paikan- ja ajanmäärityksineen, henkilönnimineen ja tapahtumakulkuineen. Kirjallisessa fiktiossa nämä on kuitenkin luontevinta ymmärtää sen sisäiseen kokonaisuuteen kuuluvaksi, ei viittaukseksi reaalimaailmaan. Aarne Kinnunen on tiivistänyt hyvin ajatuksen kirjallisten fiktioiden ja aktuaalisen maailman erillisyydestä: " -- kukin fiktio muodostaa oman maailmansa, mikä erottaa sen historiasta: kaikki mitä nimitämme historiankirjoitukseksi on yhden maailman historiaa, jota kuka tahansa voi jatkaa. Jokainen historiankirjoitus kertoo yhden ja saman maailman tapahtumista, kun taas kaikki fiktiot kertovat eri maailmoista."

Lähteet:
Aarne Kinnunen, Fiktion kysymyksiä. - Teoksessa Tieto ja mielikuvitus : professori Irma Rantavaaran juhlakirja 4.5.1968
Aarne Kinnunen, Kertomuksen teoria. 1 - Parnasso 7/1978
Arto Haapala, Fiktio ja todellisuus : kirjallisen fiktion semanttisia ja ontologisia kysymyksiä
https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:fiktio