"Rikos ihmisyyttä vastaan", mitä se tarkoittaa?

Kysytty

"Rikos ihmisyyttä vastaan", mitä se tarkoittaa? Myös muita termejä käytetään sodassa. Mutta eikö kaikki sodassa ole yhtä suurta rikosta? Miten tällaisia asioita voi edes laittaa mihinkään järjestykseen?

Vastaus

Vastattu

Kuten muullekin inhimilliselle toiminnalle, myös sodalle on luotu oikeussäännöt, jotka perustuvat kansainvälisiin sopimuksiin. Näistä tärkeimmät ovat neljä Geneven sopimusta, jotka kaikki maailman valtiot ovat ratifioineet eli ottaneet osaksi omaa lainsäädäntöään.

Sodan säännöt suojelevat erityisesti siviilejä, haavoittuneita ja vangittuja. Taistelijoiden keskinäisestä väkivallasta ei rangaista, koska säännöt on laadittu tilanteisiin, jossa sodan osapuolet käyttävät tappavaa voimaa toisiaan vastaan. Niitä sovelletaan vain aseellisissa selkkauksissa, kun konflikti on jo alkanut.

Geneven sopimusten lisäksi on olemassa myös esimerkiksi tiettyjen aseiden käyttöä kieltäviä sopimuksia.

Lisätietoa asiasta löytyy Punaisen ristin sivuilta: https://www.punainenristi.fi/tyomme/humanitaarinen-oikeus/mitka-sodan-o….

Rikoksia ihmisyyttä vastaan ovat Kansainvälisen rikostuomioistuimen mukaan mm. murha, orjuuttaminen, karkotus, kidutus, raiskaus, vaino, ja rotuerottelu. Nykyisin kansainvälisesti merkittävintä tuomiovaltaa rikoksissa ihmisyyttä vastaan käyttää Kansainvälinen rikostuomioistuin ICC, joka on toiminut vuodesta 2002 Haagissa Alankomaissa.

Lisätietoa ja käsitteen historiaa Tieteen termipankissa: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Historia:rikos_ihmisyytt%C3%A4_vasta….

Suomessa sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan säädetään rikoslain 11. luvussa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search%5Btype%5….