Otsikko
Riiittääkö, että lähiomaiset antavat luvan julkaista vuosi sitten kuolleen kirjoittajan runot? Kirjoittaja ei ole aiemmin julkaissut mitään. Vai onko muita…

Kysytty

Riiittääkö, että lähiomaiset antavat luvan julkaista vuosi sitten kuolleen kirjoittajan runot? Kirjoittaja ei ole aiemmin julkaissut mitään. Vai onko muita tekijänoikeudellisia ongelmia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmaisu "lähiomainen" ei tässä asiassa ole riittävän täsmällinen käsite. Tekijänoikeuslain mukaan teoksella - tässä tapauksessa runolla - on aina joku oikeudenhaltija, kunnes oikeus raukeaa 70 vuoden kuluttua tekijän kuolemasta.

Lupa täytyy siis saada siltä, joka on perintönä saanut kuolleen oikeudet. Yleensä kyseessä on ns. perikunta, paitsi jos perijöitä on vain yksi. Lupa täytyy immateriaalisissa oikeuksissa saada kaikilta perillisiltä, jos heitä on useampia. Kun ei voida varmuudella tietää, minne oikeudet ovat menneet, pelkästään kuuluminen lähiomaisiin ei takaa perintöoikeutta. Kaikki riippuu yksityiskohdista. Voin arvioida asiaa tarkemmin, jos saan yksityiskohtaisempia tietoja.

Sillä, julkaistaanko runot kustannettuna tai omakustanteena, ei ole tässä asiassa merkitystä.

Heikki Poroila 9.10.2017