Reilu kymmenen vuotta sitten televisiosta tuli joulukalenterina tanskalainen sarja, jossa kaksi nuorta päätyi seikkailemaan Jeesuksen nuoruuteen. Kyseinen…

Kysytty

Reilu kymmenen vuotta sitten televisiosta tuli joulukalenterina tanskalainen sarja, jossa kaksi nuorta päätyi seikkailemaan Jeesuksen nuoruuteen. Kyseinen sarja oli silloin mieleeni ja erityisesti mieleeni jäi kohtaus, jossa pelattiin ikivanhaa peliä Jeesuksen kanssa, jota nämä tanskalaiset nykynuoretkin osasivat pelata. Pelissä vastapelureilla oli molemmilla noin neljä kuoppaa, jossa oli kiviä. Näitä kiviä "heiteltiin" kuopista toiseen sääntöjen mukaisesti. Tämä peli on vaivannut mieltäni siitä asti, enkä ole yhä löytänyt sitä. Mikä tämä peli on nimeltään, hyvä kirjastonhoitaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tanskalainen sarja on ilmeisesti Jeesus ja Josefine (Jesus og Josefine), jota TV-2 esitti Suomessa vuonna 2003 24-osaisena sarjana. Juonikuvaus vastaa kysymääsi. Ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesus_ja_Josefine .

Pelin jäljittäminen on vaikeaa, koska kyseistä sarjaa ei ole Suomessa DVD:nä. Peleistä ja pelien historiasta on olemassa kirjoja. Kirjassa Suuri pelikirja : 150 kiehtovaa peliä kaikkialta maailmasta, esitellään mm. mancala-pelejä, joista on erilaisia muunnoksia. Siinä on pelikuppeja, jotka voidaan korvata vain painamalla kuoppia maahan. Nappuloina voidaan käyttää myös kiviä. Vanhimpiin kuuluva peli on lähtöisin Egyptistä. Kirjassa on esitelty erilaisia mancala-pelejä ja niiden sääntöjä.

Toinen peli, jota voidaan pelata hiekkaan kaivetuilla syvennyksillä ja puutikuilla tai kivillä, on yoté. Sitä on pelattu myös Länsi-Afrikassa. Tämä tieto on kirjasta Urai, Erika: Miten lapset pelaavat.