Raul Roine on kirjoittanut (tai uudelleen kirjoitanut kansantarinoiden pohjalta) paljon satuja, mutta nyt etsin ensimmäistä kirjaa tai julkaisua jossa on satu …

Kysytty

Hei.

Raul Roine on kirjoittanut (tai uudelleen kirjoitanut kansantarinoiden pohjalta) paljon satuja, mutta nyt etsin ensimmäistä kirjaa tai julkaisua jossa on satu "Kolme toivomusta". Kyseinen satu löytyy ainakin WSOY:n v. 1947 kirjasta "Poika ja pohjatuuli" (kuvittanut Risto Mäkinen) eli voiko se olla aikaisin julkaisu?

Lyhyt satu kertoo ukosta ja akasta pienessä mökissään, jotka antavat vieraalle yösijan (jossakin versiossa Pyhä Pietari). Lähtiessään vieras lahjoittaa kolme toivomusta, joista ukko ja akka "tuhlaavat" ensimmäisen toivomuksen makkaroihin, toisen siihen että makkarat tarttuvat akan nenään, ja kolmannen siihen että makkarat irtoaisivat nenästä. Sitten toivomukset olikin käytetty.

Asiaa sekoittaa se, että Roineella on myös ilmeisesti toinenkin satu samalla nimellä "Kolme toivomusta". Tämä satu löytyy ainakin (saman nimisestä) "Kolme toivomusta" kokoelmasta (Matka Satumaahan -sarja, Valistus, 1978). Tämän kirjan sadussa (merkattu v. 1956, kuvittanut Mirjam Niskanen) kulkukauppias, puuseppä ja halonhakkaaja kohtaavat, ja joille "kämäleuka" akka lahjoittaa toivomukset. Kulkukauppias toivoo että kaikki venyy, puuseppä että kaikki muuttuu lujaksi, ja halonhakkaaja sitä että kaikki menee halki. He sitten joutuvat ongelmiin ja onnistuvat tuottamaan itselleen erinäisiä vammoja.

Kiitokset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys oli haastava ja jouduin pyytämään ammattitaitoisten kollegoiden apua SKS:n kirjastosta ja Lastenkirjallisuusinstituutin kirjastosta. Tässä vastauksia:

Vaikuttaa tosiaan siltä, että Poika ja pohjatuuli (WSOY, 1947) on vanhin julkaisu, jossa Roineen kirjoittama versio sadusta Kolme toivomusta on julkaistu. Kirjan lopussa sisällysluettelosivulla on merkintä lähteestä: "Lähde: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkisto." En ylipäätään löytänyt sitä vanhempia suomenkielisiä julkaisuja, joihin satu sisältyisi. Lyhyessä sadussa ukko ja akka majoittavat Pyhän Pietarin mökkiinsä, joka lahjoittaa heille kiitokseksi kolme toivomusta. Akka toivoo makkaraa ja ukko toivoo makkarat akan nenään. En ylipäätään löytänyt sitä vanhempia suomenkielisiä julkaisuja, joihin satu sisältyisi.

Kansansatua Kolme toivomusta on Suomessa kirjattu muistiin erilaisina versioina 1800-luvulta lähtien.  Pirkko-Liisa Rausmaan toimittamassa teoksessa Suomalaiset kansansadut, 2. Legenda- ja novellisadut (SKS, 1982) on julkaistu näytteeksi kansansadusta viisi erilaista versiota SKS:n arkiston kokoelmista. Ne on kerätty vuosina 1889, 1852, 1882, 1890 ja 1890. Niistä vuonna 1890 Eurassa muistiinmerkitty toisinto (Äijän makkarat) on varsin lähellä Raul Roineen Poika ja pohjatuuli -teoksessa julkaisemaa satua. Vuonna 1890 Porissa muistiinmerkitty toisinto (Kankuri, puunhakkaaja ja kraateri) taas on lähellä  tuota Matka satumaahan -sarjassa julkaistua versiota. Folkloristisesta näkökulmasta kyse on siis saman satutyypin erilaisista versioista. Ennen vuotta 1947 ilmestyneistä suomalaisista kansansatujulkaisuista en kuitenkaan löytänyt satua. Suomenruotsalainen versio on julkaistu vuonna 1917 teoksessa Finlands svenska folkdiktning, 1. A (Svenska litteratursällskapet i Finland).

Roineen vuonna 1947 uudelleen kertoma versio Kolme toivomusta -sadusta on meille tuttu myös monista muista satukokoelmista, vanhemmista ja uudemmista. Satu on herkullinen kuvitettava; alkuperänä  on joko englantilainen satu tai eurooppalainen satu - tai suomalainen kansansatu. Folkloristi Pirkko-Liisa Rausmaan mukaan se tavataan jo antiikin kirjailijoilla (Euripides, Cicero, Ovidius) ja vanhoissa itämaisissa lähteissä, mm. Kiinassa.

Kolme toivomusta (s. 85-89). - Julkaisussa: Hanhiemon satuaarre / kuvittanut Feodor Rojankovski ; suom. Tarja Saarikoski. - Alkuteos: The tall book of nursery tales. WSOY, 1954.

- toiveet toteuttaa pieni mies; makkara kiinnittyy puunhakkaajan vaimon nenään.

Kolme toivomusta (s. 58-59): - Julkaisussa: Iloisten satujen kirja / [koonnut ja kuvittanut] Gyo Fujikawa ; suom. Marjatta Kurenniemi. - Alkuteos: Fairy tales and fables (1970). Weilin + Göös, 1984.

- toiveet toteuttaa keiju; makkara kiinnittyy vaimon nenään.

Kolme toivomusta : englantilainen satu (s. 201-203). - Julkaisussa: Suomen lasten iltasadut / toimittaneet Laila Hirvisaari ja Anja Salokannel ; kuvittaneet: Emmi Jormalainen. Otava, 2015.

- toiveet toteuttaa keiju; makkara kiinnittyy itse puunhakkaajan nenään.

Mukavan moderni versio on lukukirjassa Apilatien lukukirja / [Mervi] Wäre, [Marja-Kristiina] Lerkkanen, [Laura] Suonranta-Hollo, [Jukka] Parkkinen ; [kuvitus:] [Pia] Westerholm. Sanoma Pro, 2015.

Roine kirjoitti tosiaan myöhemmin samannimisen sadun jonka tarina oli toinen. Tämä Kolme toivomusta -satu on mukana monissa myöhemmissä satuantologioissa kuten Satumaassa. Valtterin matkassa : suomalaisia satuja / kuvitus Kristiina Louhi, Riikka Juvonen, [Maija Karma] / [toimituskunta: Ritva-Liisa Pilhjerta ... Weilin + Göös, 1997.