Ranskan pääministeri kävi juuri Suomessa. Lehtiuutisen mukaan hän yritti lieventää maansa presidentin suomalaista ruokaa kohtaan esittämää kritiikkiä…

Kysytty

Ranskan pääministeri kävi juuri Suomessa. Lehtiuutisen mukaan hän yritti lieventää maansa presidentin suomalaista ruokaa kohtaan esittämää kritiikkiä vakuuttamalla pitävänsä "kuivatusta kalasta". Mitä ihmeen kalaa hän mahtoi tarkoittaa?
Onko kuivattu kala jossakin päin Suomea tyypillinen vierasruoka? Mitä mahtoi olla de Villepinin ruokalistalla Helsingissä tai Olkiluodossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuivattu kala näyttäisi olevan lähinnä itäsuomalaista perinneruokaa.

Löysin linkin suomalaista ruokaa käsittelevälle internet-sivulle, jossa kerrotaan tarkemmin asiasta:

http://cc.joensuu.fi/~spitkan/kotitalous/suomalainen/Page21.html

Ruoka-aiheisia kysymyksiä voi myös lähettää esim. MTV3:n Ruokala-ohjelman kokeille:

http://www.ruokala.tv/Public/Kysykokeilta

Valitettavasti de Villepinin vierailumenu ei selvinnyt internetin avulla (etsin mm. Helsingin Sanomien uutisarkistosta).