Ranskalainen taloustieteilijä (?) Raymond Aron? Mitkä ovat hänen tärkeitä teoksiaan? Entä onko niitä suomennettu?

Kysytty

Ranskalainen taloustieteilijä (?) Raymond Aron? Mitkä ovat hänen tärkeitä teoksiaan? Entä onko niitä suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ranskalainen Raymond Aron (1905-1983) oli filosofi ja sosiologi. Yliopistouran ohella hän oli myös journalisti, joka kirjoitti pääkirjoituksia mm. Le Figaroon (1947-1976) ja L' Express -aikakauslehteen vuodesta 1977 aina kuolemaansa saakka.

Aronia ei näytetä suomennetun, mutta joitain hänen tekstejään on saatavilla englanniksi ja ruotsiksi Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista.

Yksi hänen pääteoksiaan on "l'Opium des intellectuels", (1955), joka on käännetty englanniksi "The opium of the intellectuals" ja joka näyttää olevan saatavilla Helsingin yliopiston opiskelijakirjastossa. Tämän teoksen sanotaan olevan johtava dokumentti kylmän sodan aikaisesta ajattelusta ja edelleen hyvin ajankohtainen.

Aron vertaili neuvostoyhteiskuntaa ja länsimaista yhteiskuntaa kolmella eri tasolla: kansantaloudellisella teoksessa "Dix-huit lecons sur la société industrielle", 1963,(= "18 luentoa teollisuusyhteiskunnasta"), sosiaalisella teoksessa "la Lutte des classes", 1964, (= "Luokkataistelu") ja poliittisella teoksessa "Démocratie et Totalitarisme, 1965, (= "Demokratia ja totalitarismi"), joka on saatavilla Pasilan varastossa englanninkielisenä käännöksenä "Democracy and totalitarianism".

Aronin sosiologian historiaa käsittelevä teos "les Étapes de la pensée sociologique", 1967, käsittelee mm. Montesquieun, Comten, Marxin ja Tocquevillen ajattelua.
Kirjan englanninkielinen käännös "Main currents in sociological thought. Vol. 1." on saatavilla Pasilan ja Itäkeskuksen kirjastoissa.
Teoksen 2. osa on Tapiolan kirjaston varastossa eikä sitä lainata.
Kirjan ruotsinkielinen laitos "Sociologiskt tänkande 1 & 2" on saatavilla kahtena niteenä Pasilan varastossa.

Raymond Aron kirjoitti kaiken kaikkiaan n. 25 teosta. Edelläolevien lisäksi voidaan mainita myös "la Tragédie algérienne", 1957, (="Algerian tragedia"), "Paix et guerre entre les nations", 1962, (= "Rauha ja sota kansakuntien valillä") ja "Trois essais sur l'âge industriel", 1966, (="Kolme esseetä teollisesta aikakaudesta"). Muistelmansa Raymond Aron julkaisi juuri ennen kuolemaansa syyskuussa 1983.

Ohessa linkki Raymond Aronia ja hänen tuotantoaan käsittelevälle sivulle:
http://www.firstthings.com/ftissues/ft9811/reviews/elshtain.html

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit