Otsikko
Rakkaudella: voiko esim. helsinkiläinen käydä Nurmijärvellä terveyskeskuksessa, 2023? Siis ihan peruskäynnillä. Töölöläisenä tilanne alkaa olla sairaaloissa ym…

Kysytty

Hei. Rakkaudella: voiko esim. helsinkiläinen käydä Nurmijärvellä terveyskeskuksessa, 2023? Siis ihan peruskäynnillä. Töölöläisenä tilanne alkaa olla sairaaloissa ym. niin, kauhistuttava, että rauhallinen, tasapainoinen lääkäri, ei-yksityisten taksoilla olisi monelle tervetullut palvelu. Kaukaisenakin. Sotesotkuista ja hykeskusten rahasuhmuroinneista oppivina... Täältä kysyy... Kiitos kaunis.

Vastaus

Vastattu

Valviran ohjeiden mukaan potilaalla on oikeus halutessaan mennä hoitoon (kiireetön hoito) myös mihin tahansa muuhun terveyskeskukseen Suomessa. Tällöin hoitopaikan vaihdosta pitää ilmoittaa kirjallisesti hoitovastuussa olevan kunnan terveyskeskukselle sekä valitun kunnan terveyskeskukselle.

Hoitovastuu siirtyy uudelle terveysasemalle tai valitun kunnan terveyskeskukselle viimeistään kolmen viikon kuluttua ilmoituksen saapumisesta. Seuraavan kerran terveysasemaa voi vaihtaa aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä valinnasta.

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-asema-ja-oikeudet-oikeu…

https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-o…