Rakel Liehu kirjassaan Helene Schjerfbeckistä kertoo Helene Schjerfbeckin olleen samassa parantolassa (muistaakseni Ruotsissa) Suomalaissyntyisen prinsessa…

Kysytty

Hei!

Rakel Liehu kirjassaan Helene Schjerfbeckistä kertoo Helene Schjerfbeckin olleen samassa parantolassa (muistaakseni Ruotsissa) Suomalaissyntyisen prinsessa Mirza Risa Arfanin kanssa. Minua kiinnostaa kuka tällainen suomalaissyntyinen prinsessa oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elsa Lindberg-Dovlette (1874-1944), suomalaissyntyinen ruotsinkielinen kirjailija, meni vuonna 1902 naimisiin persialaisen prinssin ja diplomaatin (mm. Pietarissa ja Tukholmassa) Arfa-ud-Dovleh Mirza –Riza-Khanin kanssa (prinssi kuoli vuonna 1926). E. Lindberg otti nimekseen Dovlette (fem. muoto nimestä Dovleh)-Khanoum. Hän käytti myös nimeä prinsessa Mirza Riza-Khan (Arfa).
Elsa Lindberg-Dovletten teoksia ovat mm. Haaremin ristikon takaa. Pohjoismaalainen nainen itämaalaisen puolisona. (1925) ja sen jatko-osa Häät Bosporin rannalla (1932).

Kirjassa ”Haaremin ristikon takana” on elämäkertatietoja kirjailijasta ja siellä sanotaan mm. seuraavaa:
"Elsa Lindberg, joka on ollut jo kohta kaksikymmentä vuotta naimisissa kuuluisan persialaisen diplomaatin ja kirjailijan, ministeri ruhtinas Mirza Riza Khanin kanssa, nykyään Persian edustajana kansainliitossa Genèvessä, on syntynyt Tukholmassa. ... ruhtinas(oma lis.: mies siis) vei nuoren säteilevän rouvansa mukanaan Konstantinopoliin, minne hän itse tuli Persian lähettilääksi.
Täällä vietti Elsa rouva ainoana laillisena vaimona lyhyen aikaa haaremielämää. Hän on itse kertonut minulle pitäneensä kaikkea tuota tavallaan oivallisena tilaisuutena tutustua turkkilaisiin tapoihin, toisaalta jonkinlaisena viehättävänä karnevaalina. ..." (kirjoittanut Rosali Jacobsen)
Lähteet: Svensk uppslagsbok. Malmö, 1951; Iso tietosanakirja. Otava, 1934.