Pyydän apua kinkkiseen jumitilanteeseen. Teen sukututkimusta ja vastaani on tullut henkilö, jota en löydä netin sukututkimusarkistoista vaikka suullista tietoa…

Kysytty

Hei, pyydän apua kinkkiseen jumitilanteeseen. Teen sukututkimusta ja vastaani on tullut henkilö, jota en löydä netin sukututkimusarkistoista vaikka suullista tietoa henkilöstä on. Löytyykö kirjastosta tietoa hämeenlinnan hevosajureista 1800-luvun vaiheilta? Yritin ties millä kaikilla hakusanoilla, mutta en löytänyt issikoista mitään tietoa. Luulisi, että issikoilla olisi ollut jotkut ajurinluvat ja heistä olisi pidetty jotain kirjaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hämeenlinnan issikoista eli vossikoista eli ajureista ei löydy kovin paljon painettua tietoa.
Hämeenlinna-julkaisussa vuodelta 1955 on Arvo Nikon kirjoittama artikkeli Kuoleva ammattikunta (1955, s. 23-24) ja samassa julkaisussa v. 1954 (s. 18-21) Akseli Salokanteleen kirjoitus Vanhaa Myllymäkeä, jossa mainitaan ajurit Siren, Enqvist ja Lindberg. Hämeenlinnan kaupungin historian kolmannessa osassa Hämeenlinnan kaupungin historia vuosina 1809-75 on s. 145-151 artikkeli Timmermannit, ajurit ja issikat. Koko teos on digitoituna Lydia-sivustolla, ks. http://kirjasto.hameenlinna.fi/kirjasto/lydia/tiedot/21
1800-luvun Hämeenlinnassa ajurien piti saada maistraatilta lupa harjoittaa ammattiaan ja maistraatti vahvisti myös ajurien taksat. Hämeenlinnan maistraatin arkisto on Hämeenlinnan maakunta-arkistossa, joten sinne kannattaa ottaa yhteyttä. Yhteystiedot: http://www.arkisto.fi/fi/yhteystiedot/#hameenlinna