Pysytyisittekö jälleen auttamaan meitä sitaatin suomennoksen metsästämisessä? Kyseessä on suora lainaus Paul Krugmanin teoksesta "The Return of Depression…

Kysytty

Hei!

Pysytyisittekö jälleen auttamaan meitä sitaatin suomennoksen metsästämisessä?

Kyseessä on suora lainaus Paul Krugmanin teoksesta "The Return of Depression Economics and the Crisis of 2008" (2009), ja sitaatti pitäisi tästä alkuperäisteoksesta löytyä sivulta 63.

Sitaatti on upotettu tekstikohtaan, jossa puhutaan käsitteestä "moral hazard": A very broad definition of moral hazard by Paul Krugman defines it as ‘any situation in which one person makes the decision about how much risk to take while someone else bears the cost if things go badly’.

Teos on suomennettu ja sitä näyttäisi olevan saatavilla mukavasti pääkaupunkiseudun kirjastosta:
Krugman, Paul: Lama - talouskriisin syyt, seuraukset ja korjauskeinot. (The Return of Depression Economics and the Crises of 2008) Suomentanut Jyri Raivio. Helsinki: Helsingin Sanomat, 2009.

Pysyvä linkki: http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C|Rb1907536.

Vaikeudeksi voi muodostua se, ettei englanninkielistä alkuperäisteosta ole HelMet-kirjastoissa. Melindasta katsoin, että molemmat kielet olisivat Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Metropolian kirjastoissa. Jos teidän on pelkän suomennoksen perusteella vaikea paikantaa lainausta, niin kertokaa, niin voin yrittää vielä apua noista kahdesta kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen katkelma löytyy Krugmanin suomennetusta teoksesta ”Lama : talouskriisin syyt, seuraukset ja korjauskeinot” (HS kirjat, 2009) sivulta 68. Koko katkelma menee seuraavasti: ”Lopulta käsite [moraalikato] tuli tarkoittamaan mitä tahansa tilannetta, jossa joku päättää, kuinka suuri riski otetaan, ja joku toinen maksaa viulut, jos asiat menevät huonosti ja riski toteutuu.” Hakasulkeissa oleva selitys on minun lisäämäni.

Aalto-yliopiston kirjasto avusti ystävällisesti tämän ratkaisussa katsomalla sitaattikohdan englanninkielisestä alkuteoksesta.