Pyöriikö maapallo akselinsa ympäri siten että aurinko on aina lähempänä päiväntasaajaa? Selittäneekö sellainen pyörintä myös sen, että päiväntasajan alueet…

Kysytty

Pyöriikö maapallo akselinsa ympäri siten että aurinko on aina lähempänä päiväntasaajaa? Selittäneekö sellainen pyörintä myös sen, että päiväntasajan alueet ovat kuumemmat ja kuivemmat kuin muualla maailmassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lämpötilan ja vuodenaikojen vaihteluun ei vaikuta maapallon eri alueiden tai edes koko maapallon kulloinenkin etäisyys auringosta, vaan se kulma, jolla auringonsäteet Maahan osuvat.

Maa kiertää aurinkoa ellipsin muotoisella radalla, jolla sen etäisyys auringosta vaihtelee vain 3 prosentin verran. Lämpötilaerojen takana onkin sen sijaan Maan akselin kaltevuus. Maa on kiertorataansa nähden 23,5 astetta kallellaan, ja sen vuoksi pohjoinen ja eteläinen pallonpuolisko ovat vuorollaan kallistuneena aurinkoa kohti. Pohjoisen pallonpuoliskon vuorolla me koemme kesän: aurinko nousee taivaalla ylemmäs, valoisa aika on pidempi ja lämpötila korkeampi. Samaan aikaan eteläisellä pallonpuoliskolla siis vallitsee talvi. Napa-alueilla ero on suurin, sillä siellä aurinko ei kesällä laske lainkaan, ja talvella se taas ei nouse horisontin yläpuolelle. Esimerkiksi napapiirin eteläpuolisessa Suomessa talvi-aurinko nousee kyllä näkyviin, mutta paistaa hyvin viistosti, eivätkä sen säteet juuri lämmitä.

Mitä lähemmäs päiväntasaajan seutua mennään, sitä pienempää vaihtelu auringon nousu- ja laskuajoissa on, ja sitä kohtisuorempaan sen säteet osuvat Maahan. Kohtisuoraan tuleva säteily osuu pienemmälle alueelle ja lämmittää tehokkaammin. Pohjoisilla ja eteläisillä alueilla sama määrä säteilyä levittyy laajemmalle alueelle kuin päiväntasaajalla ja lämmittää siksi vähemmän.

Lisätietoa ja havainnolliset kuvat Maan asennosta eri vuodenaikoina Internetix-sivustolla: http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/ge/ge1/1_maapa…

Tietoa vuodenajoista ja päivän pituuden vaihtelusta Särkänniemen Tähtiakatemiassa: http://www.sarkanniemi.fi/akatemiat/tahtiakatemia/maapallo/vuodajat.htm