Kenraaliluutnantti ja kenraalimajuri

Kysytty

Puolustusvoimien sotilasarvojen arvojärjestyksessä kenraaliluutnantin arvo on korkeampi kuin kenraalimajurin arvo. Miksi kuitenkin majurin arvo on korkeampi kuin luutnantin arvo?

Vastaus

Vastattu

Jatkosodan aikaisesta Jalkaväkirykmentti 50:stä kertovalla sivustolla on tietoa Suomen sotilasarvoista ja niiden nimitysten historiallisesta taustasta. Siellä kerrotaan näin: "Kenraalien sisäisessä arvojärjestyksessä on usein herättänyt ihmetystä se, miksi kenraalimajuri on kenraaliluutnantin alapuolella. Onhan majuri kuitenkin luutnanttia korkeampi yleisessä arvojärjestyksessä. Tähän on syynä sotilasarvojen etymologinen tausta: luutnantti on kapteenin ensimmäinen sijainen komppaniaupseereissa, mutta esiupseereissa everstin ensimmäinen sijainen onkin everstiluutnantti. Näin ollen kenraaliluutnantti on myös kenraalin ensimmäinen sijainen ja siten kenraalimajuria korkeampi sotilasarvo. Alunperin kenraalimajuri oli kenraalin alin sotilasarvo. Vuonna 1994 käyttöön tulleesta prikaatinkenraalin arvosta on sittemmin tullut alin kenraalin arvoa osoittava sotilasarvo. Tällöin kenraalimajurin arvomerkit muuttuivat entisen kenraaliluutnantin arvomerkkien kaltaisiksi."

Lähde: JR50-sivusto, https://www.arkistot.info/jr50/sotilasarvot.php.