Puolen yön mietintätuokio kysyy: kissan pesä luonnossa? Onko kissan kotialueilla kissat menneet kiepille erityisesti tietynlaisiin paikkoihin? Onko kissa…

Kysytty

Puolen yön mietintätuokio kysyy: kissan pesä luonnossa?

Onko kissan kotialueilla kissat menneet kiepille erityisesti tietynlaisiin paikkoihin? Onko kissa ennen kesyyntymistään lekotellut puussa? Vai heinikon piilossa? Hmm..

Vastaus

Vastattu

Lähes kaikilla mantereilla on kehittynyt luonnonvaraisia kissalajeja. Kesykissa (Felis catus) muistuttaa muita kissaeläinten heimon lajeja ulkonäöltään. Myös käytöksessä on paljon yhtäläisyyksiä, villikissan perhe-elämä on varsin samanlaista kuin kesykissan. Afrikanvillikissa ja euroopanvillikissa ovat kaksi erillistä metsäkissan (Felis silvetris) kantaa. Villikissa ja kesykissa kuuluvat samaan lajiin, mutta kesykissa ei nykyisen käsityksen mukaan polveudu eurooppalaisista, vaan pohjoisafrikkalaisista villikissoista.

Metsäkissa voi loikoilla korkean puun oksalla päiväsaikaan, mutta pesänsä se rakentaa johonkin sopivaan koloon, esimerkiksi hylättyyn ketunpesään, onttoon puuhun tai kallionkoloon.

Alderton, David: Opi tuntemaan kissasi
Bjärvalla, Anders: Euroopan nisäkkäät
Hagström, Torkel: Suuri pohjolan nisäkäskirja