Puolan ensimmäinen kapina, suomalaisten osuus sen kukistamisessa? Helsingin Sanomat 12.2. yllätti kertomalla että suomalaiset ovat Ruotsi-Suomen suurvalta…

Kysytty

Puolan ensimmäinen kapina, suomalaisten osuus sen kukistamisessa?

Helsingin Sanomat 12.2. yllätti kertomalla että suomalaiset ovat Ruotsi-Suomen suurvalta-ajan jälkeenkin sotineet puolalaisten riesana. Ehkä joskus muulloinkin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antti Blåfield kirjoittaa Helsingin Sanomien 12.2.2006 D1 sivun artikkelissa "Herra Eurooppa, oletan" mm seuraavasti:
"Suomalaisen itsekeskeisen - joidenkin mielestä kyynisen - linjan voidaan sanoa alkaneen jo vuodesta 1831, kun Suomen kaartin sotilaat marssivat hurraa-huutojen saattelemina Helsingissä laivaan kukistamaan Puolan ensimmäistä kapinaa. Puolalaiset olivat nousseet Venäjää vastaan itsenäistyäkseen imperiumista.
Puolan toinen kapina yhtä sukupolvea myöhemmin oli suomalaisille jo vaikeampi asia. Maa jakautui ensimmäisen kerran poliittisesti: lojaalisuutta Venäjän tsaarille korostanut J.V. Snellman vastaan Puolan kansan oikeuksia korostaneet liberaalit."

Selasimme kirjoja:
Suomen poliittinen historia 1809-1999 / Osmo Jussila
Suomen suuriruhtinaskunta : 1809-1917 / Osmo Jussila
Suomen historia : jääkaudesta Euroopan unioniin / Jouko Vahtola
Näissä ei ollut mainintaan tuosta vuoden 1831 tapahtumasta eikä muidenkaan vuosien suomalaisten toimista Puolaa vastaan.
Puolan kapinasta vuonna 1863 kirjassa Suomen poliittinen historia 1809-1999 kirjoitetaan seuraavasti: "Puolan tilanne kärjistyi ja Suomea verrattiin siihen. Jopa keisari Aleksanteri II nimitti Suomea "pieneksi Puolaksi". Puolan kapinan puhjettua pidettiin Pietarissa Helsingin tilannetta niin kriittisenä, että maan julistamista sotatilaan harkittiin. Lopulta kuitenkin päädyttiin sellaiseen kompromissiratkaisuun, että valtiopäivät avataan, mutta samanaikaisesti järjestetään suuri sotilaallisen voiman näytös (paraati)."

Suomen kansalliskirjaston digitoitu historiallinen sanomalehtiarkisto on selailtavissa ja myös hakusanalla haettavissa osoitteessa http://digi.lib.helsinki.fi

Helmet-aineistohausta löytyy sanahaulla suomi puola historia joitakin teoksia http://www.helmet.fi/search*fin/X