Pullovesi on erityisen tärkeää maissa, joissa veden saatavuus on heikkoa. Pullovettä kulutetaan myös Suomessa Millaisia prosesseja tavanomaiselle pullovedelle…

Kysytty

Pullovesi on erityisen tärkeää maissa, joissa veden saatavuus on heikkoa. Pullovettä kulutetaan myös Suomessa

Millaisia prosesseja tavanomaiselle pullovedelle (kutsutaan myös lähdevedeksi) tehdään? Lisätäänkö pulloveteen kemikaaleja (esim. kloori) tai kuumennetaanko vettä? Kuinka bakteerit poistetaan pullosta ja/tai vedestä? Miten laatu ja säilyvyys taataan?

Mainonnassa näitä ei tuoda esille, mutta jotain vedelle luultavasti kuitenkin tehdään, jotta bakteerit eivät pääse kasvamaan vedessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruokavirasto Evira on julkaissut Pakatun veden valvontaohje -ohjeistuksen, josta löytyvät mm. säännökset pakatun talousveden, lähdeveden ja luontaisen kivennäisveden vedenkäsittelyn säännöksiin. Pakatulla vedellä ohjeessa tarkoitetaan luontaista kivennäisvettä, lähdevettä tai talousvettä, joka on tarkoitettu luovutettavaksi kuluttajalle tai suurtaloudelle pulloon tai säiliöön pakattuna. Ohje löytyy alla olevasta linkistä:

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarvikeryhmat/vesi/eviran_ohje_17057_1_080317.pdf