Postimerkin lisäksi postissa tarjotaan "por avion"(?) tarroja liimattavaksi kirjekuoreen. Ovatko ne todella tarpeellisia? Mihin menee posti missä ei ole tarraa…

Kysytty

Postimerkin lisäksi postissa tarjotaan "por avion"(?) tarroja liimattavaksi kirjekuoreen. Ovatko ne todella tarpeellisia? Mihin menee posti missä ei ole tarraa, roskiinko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Entisiä par avion -merkkejä, joilla kirjelähetys ohjattiin toimitettavaksi lentopostina, ei enää ole käytössä. Nykyisin niiden tilalla on merkki, jossa lukee "priority". Tällaisella tarralla merkitty kirje toimitetaan nopeammin, lentopostina, ja se on kalliimpi kuin kirje, jossa ei merkkiä ole. Nykyisin on käytössä myös economy-lähetys, joka toimitetaan pintateitse ja on siis hitaampi ja halvempi.

Mikäli kuoressa ei ole mitään merkintää, posti toimittaa lähetyksen sen mukaan, minkä arvosta kuoreen on kiinnitetty merkkejä. Tämä hidastaa toimitusta, sillä tällöin postin pitää selvittää, toimitetaanko lähetys priority- vai economy-lähetyksenä.

Postista saatavat priority- ja economy-merkit voi korvata kirjoittamalla itse kuoreen, kumman toimitustavan valitsee. Ulkomaan kirjelähetysten hinnat löytyvät postin sivustoilta.

http://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/kortitjakirjeet/kansainvalisetpalv…
http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/yleisimmat-va…
Posti / asiakaspalvelu

10 ääntä

Kommentit

Hei!
Minulla vanhoja lentopostikuoria, joissa "PAR AVION" leima. Voiko niitä lähettää maapostina jos peittää tarran?

Silloin, kun teksti on painettu suoraan kuoreen, on aika todennäköistä, että kuori on tehty ohuesta paperista, jotta se ei painaisi paljoa. Ohut paperi kestää huonommin, joten tarkista onko sinun kuoresi tarpeeksi vahva. Muistan noita ohuita, keveitä kuoria ja kirjepaperiarkkeja kaukaa lapsuudesta.