Popkulttuuri ja ympäristöjalanjälki! Onko jostain löydettävissä esimerkkilaskelmaa jonkin suositun bändin osalta sen aiheuttamasta hiilijalanjäljestä…

Kysytty

Popkulttuuri ja ympäristöjalanjälki!
Onko jostain löydettävissä esimerkkilaskelmaa jonkin suositun bändin osalta sen aiheuttamasta hiilijalanjäljestä aktiivisen toimintansa aikana (konsertit/levytuotanto)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minkään yhtyeen koko elinkaaren hiilijalanjälkeä ei tietääkseni ole selvitetty, mutta suosittujen yhtyeiden konserttikiertueiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä on kyllä silloin tällöin arvioitu ja uutisoitu. Seikkaperäisin selvitys lienee vuonna 2007 julkaistu Radiohead-yhtyeen teettämä tutkimus yhtyeen kahden Pohjois-Amerikan kiertueen ympäristövaikutuksista. Kiertueista suuremman arvioitiin tuottavan yhteensä 9 073 tonnia hiilidioksidia. Suurimmaksi osaksi hiilijalanjälki muodostui konserttiyleisön matkustamiseen ja kuluttamiseen liittyvistä päästöistä. Tutkimusraportti on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://large.stanford.edu/courses/2012/ph240/landreman2/docs/BFF_Radiohead_Final.pdf.