Poikamme nimi on Niki Oskari. Kertoisitko näiden nimien taustoja jotta voisimme nimijuhlassa ne jakaa?

Kysytty

Poikamme nimi on Niki Oskari. Kertoisitko näiden nimien taustoja jotta voisimme nimijuhlassa ne jakaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niki on alunperin Nikolauksen ja sen muunnelmien lempinimi. Se on tulkittu myös englantilaisen Nicky-nimen suomalaiseksi kirjoitusasuksi. Senkin taustalla on Nikolaus. Niki oli nimeneä harvinainen vielä 1970-luvulla. Vuoteen 2006 mennessä nimen Niki oli saanut 650 henkilöä, ja näistä parisen kymmentä on tyttöjä. Parisenkymmentä nimenkantajista kirjoittaa sen asussa Nici ja viitisenkymmentä englantilaisessa muodossa Nicky.

Oskari nimen taustoista vastaus löytyykin vastausarkistosta, josta lainattu vastaus:

Oskari (nimipäivä 1.12.) ja Oskar muodostuvat muinaisgermaanisista sanoista 'ans' = jumaluus ja 'gar' = keihäs eli 'Jumalan keihäs' (vrt. latinalainen muoto Ansgarius ja frankkilainen Ansgar, sana muuntui Pohjoismaissa muotoon Asgeir, josta sittemmin tuli Oscar). Ensimmäinen pohjoismainen Oskari oli Ruotsin kuningas Oskar I (1799-1859). Oskar-nimen valitsi itse keisari Napoleon entisen kenraalinsa pojan kummina. Nimen hän keksi ihailemistaan 'Ossianin lauluista', joissa esiintyy nimen muinaisiiriläinen muoto Oscur. Ilmeisesti tanskalaiset veivät nimen Englantiin. Oskari oli tavallinen miehennimi jo 1800-luvulla ja erityisesti 1900-luvun lopulta alkaen se on ollut varsin suosittu.

Lähteinä käytetty: Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja (1999); Saarikalle: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007).