Poikamme nimi on Elmo. Haluaisimme tietää nimen historiasta.

Kysytty

Poikamme nimi on Elmo. Haluaisimme tietää nimen historiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elmo on annettu ensimmäisen kerran etunimeksi Suomessa vuonna 1888. Almanakassa se on ollut vuodesta 1929.

Saksassa nimen merkitys on "kaikkialla kuuluisa". Lisäksi 300-luvun alussa kuolleesta marttyyripiispa Erasmuksesta (kreik. rakastettava, kaivattu) käytetään myös nimitystä Pyhä Elmo. Legendan mukaan Erasmus säästyi hengissä rajusta ukkosmyrskystä ja sen vuoksi hän on erityisesti merimiesten suojelupyhimys: he huutavat apuun Pyhää Elmoa joutuessaan kiipeilemään mastoissa myrskyn aikana. Pyhän Elmon tuleksi kutsuttu sääilmiö (terävissä kärjissä, esim. purjelaivan mastojen tai nykyään radio- ja kännykkämastojen huipussa esiintyvä sähköpurkaus, ns. koronapurkaus) nähtiin vastaukseksi rukouksiin.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen: Nimipäiväsanat (4. uud. p. 1994)
Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (1999)
http://en.wikipedia.org/wiki/Erasmus_of_Formiae