Pohdimme tässä opettajakollegan kanssa, mitä tarkoittaa tsemppiä, tsemiä.. Mistä sana juontaa juurensa, ja mitä se käytännössä tarkalleen ottaen tarkoittaa?

Kysytty

Hei. Pohdimme tässä opettajakollegan kanssa, mitä tarkoittaa tsemppiä, tsemiä.. Mistä sana juontaa juurensa, ja mitä se käytännössä tarkalleen ottaen tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja antaa seuraavat merkitykset: kamppailla, ponnistella; terästäytyä, kannustaa, rohkaista.Tsempata-verbi on johdettu ruotsin kielen verbistä kämpa.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/tsempata

25 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Miten on voinut Suomessa opiskella opettajaksi tutustumatta ruotsin kieleen - ja oppimatta että äidinkieleemme on lainattu paljon sanoja sieltä? Suomessa opettajien korkea koulutustaso on kansainvälisesti erikoisuus.

Ei tämä kysymys ollut mielestäni vielä minkäänlainen osoitus ruotsin taidon puutteesta. Itse esimerkiksi suomennan työkseni ruotsinkielisiä tekstejä, mutta en ole ollenkaan varma, että olisin kylmiltään kysyttäessä osannut yhdistää tsemppaamisen kämpa-verbiin.

Minä en ole joutunut käyttämään ruotsia missään muodossa, missään ikinä. Jopa koulussa ope vaati niin vähän, että päätin edes katsoa TV-ohjelmia ruotsiksi jotta jotain oppisin. TV-ohjelmia olenkin sitten katsonut sen verran, että minulla tsemppaus heti yhdistyy sanaan kämpa.