Pohdimme Facebookin sivullani kysymystä, kuinka paljon ihminen sai tietoa 1500-luvulla? Muistan nimittäin lukeneeni jostain, että nykyajan ihminen saa päivässä…

Kysytty

Hei, pohdimme Facebookin sivullani kysymystä, kuinka paljon ihminen sai tietoa 1500-luvulla? Muistan nimittäin lukeneeni jostain, että nykyajan ihminen saa päivässä enemmän tietoa kuin 1500-luvulla elänyt ihminen elämänsä aikana. Muistankohan oikein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällainen arvio tosiaan löytyy, mm. näiltä sivuilta:

http://scoremaximizer.com/2011/03/08/the-21st-century-has-provided-peop…

http://mybackpages.typepad.com/mybackpages/2012/07/a-sermon-on-rest-vio…

Jälkimmäisellä sivulla tosin puhutaan Martin Lutherista eikä tavallisesta kansalaisesta.

Mitään täsmällisiä kertoimia on tuskin mahdollista esittää. Lähinnä kaiketi vain halutaan antaa kuva tiedon valtavasta lisääntymisestä.
Totta kuitenkin on, että 1500-luvun ihmisen oli aika vaikea saada tietoa maailmasta. Useimmat ihmiset eivät eläissään käyneet kotipitäjänsä ulkopuolella, kansankielisiä kirjoja oli tuskin nimeksikään asti, korkeammissakin yhteiskunnallisissa asemissa olevien ihmisten lukutaito oli harvinainen tai korkeintaan näennäinen, sähköisistä viestimistä ei osattu haaveillakaan jne.