Pitäneekö paikkansa että etunimi JARNA on peräisin Edvin Laineen perheestä. Hänellä oli poika JARNO. Lapsensa menetettyään ja seuraavan lapsen syntyessä suru…

Kysytty

Pitäneekö paikkansa että etunimi JARNA on peräisin Edvin Laineen perheestä. Hänellä oli poika JARNO. Lapsensa menetettyään ja seuraavan lapsen syntyessä suru oli vielä suuri joten tytär sai nimekseen Jarna. Tapahtumat kai sijoittuvat 1940-luvulle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen kirjan "Nimipäivättömien nimipäiväkirja" (WSOY 1989) mukaan Jarna on suhteellisen uusi, vasta 60-luvulla yleistynyt nimi. Kirjoittajan mukaan nimi voi ttodellakin olla naispuolinen muunnos Jarno-nimestä, joka puolestaan on muunnelma nimestä Jeremia. Jeremia käännettynä tarkoittaa Jumala korottaa tai Jumala avaa sydämen.

Muistikuvanne Laineen perheestä on aivan oikea.Kalevi Kalemaan kirjoittamassa Edvin Laineen elämäkerrassa(KALEMAA, Kalevi: Edvin Laine : sisulla ja tunteella,WSOY, 2003,ISBN 951-0-28320-7) on tietoa tyttären nimestä.
Lainaus 1:" Mirjam oli varma, että hänen toinen lapsensa olisi poika, ja hän oli ristinyt sen mielessään Jarmoksi."
Perheeseen syntyikin tyttö eikä vanhemilla ollutkaan nimeä valmiina, jolloin Edvin Laine keksi vastineen Jarmo-nimelle
(kuolleen lapsen nimi oli siis Jarmo, ei Jarno). Lainaus 2:
"Tytön nimeksi pannaan Jarna Terhikki".

Väestörekisterin nimipalvelun (https://192.49.222.187/Nimipalvelu/ )mukaan Jarna-nimi on annettu vuosien 1940-2007 välillä 4 kertaa miehelle ja 390 kertaan naiselle. Suosituimmillaan nimi on ollut vuosina 1960-1979, jolloin nimen on saanut 200 lasta. Vuosina 2000- 2007 nimi on annettu 7 lapselle, yhdelle pojalle ja kuudelle tytölle.

61 ääntä

Kommentit

"Talvi "on romaniaksi "iarna". Kiitos aiemmista vastauksista! Olen saanut oman nimeni Edvin Laineen tyttären mukaan ja tullut tietämään romanian kielen merkityksestä aikuisiällä Saksassa romanialaismaahanmuuttajalta.

Tuo nimipalvelulinkki on rikkinäinen, tosin tokkopa sillä on enää väliä.

Kiitos, linkki on korjattu. Toimitus.

Jarna-nimi on todellakin edesmenneen elokuvaohjaaja Edwin Laineen tyttärelleen keksimä nimi. Olen itse myös Jarna-niminen ja Edwin-setä on itse sen minulle henkilökohtaisesti kertonut. Olin tuolloin n. 7-vuotias joten siitä on aikaa jo yli 40-vuotta. Ja tämä tarina on tosi.

Satuin huomaamaan kysymyksen nyt vasta. Tieto pitää todellakin paikkansa. Jarnan oletettiin olevan ilman muuta poika. Etenkin Edvin odotti poikaa ja Mirja oli varma, että lapsi on poika. Synnyin samaan sukuun muutama kuukausi myöhemmin ja sain myös nimeni Jarnan ja Jarmon mukaan , ensimmäiseksi nimeksi tuli Pirjo , joka sointui Jarmon ja Jarnan nimen kanssa ja Aulikki taas Terhikin kanssa. Suvun pettymykseksi myös minä olin tyttö, johon ehkä jo osattiin kuitenkin varautuakin. Olin kuitenkin tietoinen koko lapsuuteni, että jos olisin syntynyt poikana, olisin ollut jotakin merkityksempää.

Pääsiäisenä 1979 syntyi oma Jarnani. Onneksi vasta -79 eikä vielä -75 jolloin esikoiseni Jari syntyi.Silloin en muistanut että, olin lapsena päättänyt tyttäreni olevan Jarna Ilona, pikkusiskon 1952 syntyneen luokkakaverin mukaan. Sitten odotusaikana 1979 Tv.ssä näin jälleen toimittajan nimen, Jarna Laine-Penttilä ja soitin hänelle jolloin myös kuulin Jarna- nimen alkuperän. Pääsiäistipuseni sai nimen Jenny-Jarna Johanna. Jenny tuli Jenny Nyström.in- ja Johanna mummuni mukaan.