Pitäisi tietää kuka on tehnyt suomenkieliset sanat joululauluun joka alkaa: Kun jouluaamu koittaa, käyn talliin katsomaan, Jumalan poika nukkuu seimessä…

Kysytty

Pitäisi tietää kuka on tehnyt suomenkieliset sanat joululauluun joka alkaa: Kun jouluaamu koittaa, käyn talliin katsomaan, Jumalan poika nukkuu seimessä oljillaan. Laulun nimi on kai Jouluaamu.

Epäilin Anna-Mari Kaskista (s. 1958) mutta hän on liian nuori koska olen itse laulanut tätä laulua kuorossa 1970-luvun alussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kyseessä Heikki Laitisen säveltämä ja Jaakko Haavion sanoittama joululaulu, joka alkaa sanoin ”Kun jouluaamu koittaa, käyn talliin katsomaan. Jumalan poika nukkuu seimessä oljillaan”.
Suomalaiselta sanoitukseltaan saman tyyppinen on myös alkuaan saksalainen kansansävelmä Wir hatten gebauet ein stattliches Haus, myöhemmin ruotsalainen joululaulu När juldagsmorgon glimmar. https://viola.linneanet.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=268&recCount=20&…
Sen alkuperäinen sanoitus lienee Abel Burchardtin vuodelta 1851. Suomessa laulu esiintyy nimillä ”Jouluaamu”, ”Kun jouluaamu koittaa” ja ”Kun joulu valkeneepi” (Kun joulu valkeneepi, mä riennän seimellen. Siel Jeesus lepäileepi, pääl olkivuotehen).
Anna-Mari Kaskinen on ainakin tehnyt suomenkieliset sanat 1995 (Kun jouluaamu koittaa, käyn talliin matalaan…) mutta varhaisempiakin versioita löytyy. Siionin kanteleessa olevan laulun tekijäksi mainitaan Lauri Thuren. Tosin se alkaa "Kun jouluaamu koittaa, / luo seimen kiiruhdan" http://sley.fi/sk25 Muissa käytettävissä olevissa lähteissä ei suomenkielisen tekstin tekijää valitettavasti mainita.
Heikki Laitisen ja Jaakko Haavion laulu "Jouluaamu" köytyy nuottikokoelmasta Musiikki ja me : Oppilaan kirja / Tapani Arvola, Gudrun Kämäräinen, Brita Tapio. Fazer, 1980. http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C|Rb1069232

.